Na čele mesta stojí už 16 rokov. V súčasnosti je najstarším a svoj úrad najdlhšie spravujúcim primátorom mesta v Poľsku.
Mesto za jeho pôsobenia kvitne.
Ako ho vidí muž, ktorý ho vedie, Tadeusz Ferenc?
Primátorom Rzeszówa ste šestnásť rokov. Čo bolo pre vás najväčšou výzvou pri nástupe do tejto funkcie? Nakoľko sa vám podarilo splniť vaše plány?
- Vo svojej vízii som videl veľké mesto, ktoré je hlavným hospodárskym centrom nášho regiónu. Ale musel som začať malými vecami, takými, akých riešenie očakávali obyvatelia mesta: nové cesty, chodníky, osvetlenie, boj s graffiti a bezpečnosť. Využívali sme predvstupové fondy EÚ. Počas realizácie týchto investícií však začali rásť potreby obyvateľov, o čom mi hovorili na osobných stretnutiach na jednotlivých mestských sídliskách. Išlo o výstavbu ihrísk a parkov, avšak aj nových jaslí, škôlok a škôl. Sme asi jediné mesto v Poľsku, kde školy nie sú zatvárané, ale naopak, staviame nové. Ani s umiestňovaním detí do jaslí a škôlok u nás nie sú problémy.
V niekoľkých posledných rokoch realizujeme investície ešte vyššej úrovne podľa hesla Rzeszów – hlavné mesto inovácií. A to zaväzuje. Práve sme ukončili 1. etapu programu dopravy v hodnote 400 miliónov zlotých /cca 100 miliónov eur/, ktorá zahŕňa obnovu ciest, križovatiek, nákup ekologických autobusov a Inteligentný dopravný systém. Ten bol odborníkmi z Cambridge uznaný za najlepší v Európe, čo potvrdila aj Európska únia udelením najvyššieho ocenenia – CIVITAS.
Teraz snívam o postavení nadzemnej železnice monorail v Rzeszówe, ktorej v ceste stojí chýbajúca legislatíva, avšak pracujeme nad jej zmenou.
Je to pravda, že Rzeszów je jedno z mála miest v Poľsku, ktorých počet obyvateľov rastie?
- Áno, Rzeszów skutočne ako jedno z mála poľských miest nie je zasiahnutý problémom úbytku počtu obyvateľov. Naopak, ich počet sústavne narastá a v priebehu posledných 10 rokov v meste pribudlo približne 30-tisíc obyvateľov. Celkovo má Rzeszów viac ako 220 000 občanov.
Podľa prognózy Poľskej akadémie vied len Varšava a Rzeszów v horizonte roku 2050 zaznamenajú prírastok obyvateľov a napríklad v susednom Tarnowe by mohol ich počet klesnúť až o polovicu.
Jeden z dôvodov nárastu počtu obyvateľov je stále sa zväčšujúca plocha mesta, ktorá sa za 10 rokov zdvojnásobila, ale dôležitá je aj dynamika investícií – každoročne je v meste odovzdávaných 3 000 nových bytov.
Čo sem teda priťahuje ľudí?
- Mesto je atraktívne pre ľudí nielen z celého Poľska, ale tiež z Európy. Dá sa tu totiž ľahko nájsť práca a veľmi slušne existovať.
Kladieme dôraz na vyvážený rozvoj – vzniká nová cestná infraštruktúra – mesto sa nachádza neďaleko len nedávno dokončenej autostrády A4, ktorú bude za niekoľko rokov v blízkosti mesta križovať Via Carpatia. Rozvíjajú sa firmy, ale taktiež nové vzdelávacie inštitúcie, rekreačné plochy, parky, spestrované sú kultúrna aj športová ponuka.

V najnovšej správe spoločnosti PwC bol Rzeszów označený za mesto hospodárskeho úspechu. Nezamestnanosť dosahuje okolo 5 %, čo je menej ako priemerná miera nezamestnanosti celého Poľska. Podľa odhadu Európskej komisie bude do roku 2020 v Rzeszówe spolu vytvorených 300 000 pracovných miest. Už teraz je Rzeszow po Lisabone druhým mestom v Európe s najväčším dopytom po informatikoch.
Rzeszów je sídlo mnohých medzinárodných firiem z odvetví: letecký priemysel, IT, chemický priemysel a výroba umelých vlákien. Pružne sa rozvíja aj odvetvie outsourcingu a zdieľaných služieb. Všetky vymenované faktory majú nezanedbateľný vplyv na atraktivitu Rzeszówa pre nových obyvateľov, ktorí tu nájdu prácu a rozhodnú sa tu usídliť.
Nedá sa nevšimnúť si, že v meste je mnoho imigrantov z Ukrajiny. Sú pre mesto problém, alebo príležitosť? U našich susedov na Slovensku sa v poslednom čase veľa hovorí o nevyhnutnosti otvoriť pracovný trh pre osoby zo zahraničia. Ako by ste vy presvedčili Slovákov, ale možno aj Poliakov, na väčšiu otvorenosť pre utečencov a cudzincov?
Z- ačnem tým, že Ukrajinci, ktorých je v Rzeszówe skutočne čoraz viac, to nie sú utečenci, sú to imigranti. Rozhodli sa bývať v našom meste, aby sa tu vzdelávali alebo pracovali. V Rzeszówe je okolo 1 500 študentov z Ukrajiny a veľká časť z nich po skončení štúdia ostáva v meste. Nájdu si prácu v rzeszowských firmách, alebo si zakladajú vlastné.
V meste a celom regióne vzniká čoraz viac takto založených firiem, stačí vymenovať Cervi Robotics, ktorého majiteľom je Vadym Melnyk, ktorý tu študoval, založil firmu a podniká. Čoraz viac mladých ľudí z Ukrajiny pracuje v hotelierstve a gastronómii a už nám tu vznikli aj ukrajinské reštaurácie. Som hrdý, že moje mesto je pre cudzincov otvorené, že tu môžu študovať a následne sa pracovne realizovať. V tomto smere máme jednoznačne pozitívne skúsenosti. Prítomnosť imigrantov mestu dáva medzinárodný charakter a na tom nám tiež záleží.
Na čo ste v Rzeszówe najviac hrdý a aký je teraz váš najdôležitejší cieľ?
- Najviac pyšný som na našich obyvateľov. Sú to skvelí ľudia s otvorenými hlavami plnými úžasných myšlienok, pracovití, s veľkým záujmom o záležitosti mesta. Bez nich by sa mi nepodarilo veľa dosiahnuť.

Musím tiež zdôrazniť, akú obrovskú úlohu v rozvoji mesta zohráva naša akademická obec. Máme 60-tisíc študentov, vďaka čomu sme sa stali najväčším akademickým centrum v EÚ v prepočte na 1 000 obyvateľov. Bez vývoja v oblasti vedy nie je ani vývoj v hospodárskej oblasti. Veľmi veľkú úlohu majú podnikatelia. Venujú svoj čas a nemalé peniaze na investície, ktoré rozvíjajú mesto, vytvárajú nové pracovné miesta a tak sa vďaka nim naše mesto stáva čoraz bohatším.
Kto je Tadeusz Ferenc
Narodený v Rzeszowe v roku 1940 a okrem štúdia na Ekonomickej univerzite v Krakowe je s týmto mestom zviazaný celý život.
V súčasnosti je najstarším a svoj úrad najdlhšie spravujúcim primátorom mesta v Poľsku.
Na čele Rzeszowa stojí nepretržite od roku 2002, vo voľbách bol občanmi zvolený niekoľkokrát, pritom vždy v I. kole.
Obľúbenosť mu neznížila ani skutočnosť, že v minulosti bol členom Poľskej zjednotenej robotníckej strany a po jej rozpustení – Zväzu demokratickej ľavice, t.j. strany, ktorá nikdy nemala veľkú podporu v konzervatívnom a katolíckom Podkarpatsku.
78-ročný primátor je povestný vďaka svojej veľkej pracovitosti, taktiež faktu, že osobne dohliada na investície a zaujíma sa aj o malé záležitosti mesta.
Hovorí, že sa ešte nepoberá na dôchodok a bude kandidovať aj v budúcich samosprávnych voľbách, ktoré sa konajú na jeseň 2018.
Prešov a Rzeszów spojí autobusová linka
Medzi Prešovom a Rzeszówom bude premávať medzinárodná autobusová linka s prepojením na letisko v poľskej Jasionke.
Tá je prispôsobená najmä priamym leteckým linkám do USA a Izraela. Nové dopravné spojenie je výsledkom spolupráce Prešovského samosprávneho kraja a Podkarpatského vojvodstva.
Zavedenie medzinárodného autobusového spojenia medzi sídlami oboch regiónov sa zrealizovalo na základe vyhlásenia, ktoré 16. februára tohto roku podpísali v Rzeszowe predseda PSK Milan Majerský a maršalek Podkarpatského vojvodstva Wladyslav Ortyl.
Hlavným motívom bolo zlepšiť dostupnosť leteckého spojenia aj pre pasažierov zo Slovenska, predovšetkým z Prešovského kraja.Štartujú 30. apríla„Je to výsledok niekoľkoročného snaženia o vytvorenie autobusovej linky Prešov – Rzeszów.
"My sme sa snažili urobiť to v rámci svojich kapacít a možností aj na poľskej a slovenskej strane, ale momentálne legislatívne prekážky nám nedovoľujú zriadiť medzinárodnú linku na tejto trase. Do toho vstúpilo letisko Jasionka pri Rzeszówe, ktoré v rámci komerčných jednaní zabezpečí autobusovú linku z Košíc cez Prešov do Rzeszówa,“ povedal riaditeľ Úradu PSK Jozef Cvoliga po pracovnom rokovaní so zástupcami Podkarpatského vojvodstva vo štvrtok 12. apríla v rámci prezentácie nového dopravného spojenia.
Medzinárodná autobusová linka bude premávať na letisko Jasionka od 30. apríla každý pondelok s odchodom z Košíc a s možnosťou nástupu v Prešove o 7.15 h a perspektívne aj o 17.15 h a späť z letiska. Riaditeľ letiska Michal Tabisz uviedol, že prispôsobiť sa chcú predovšetkým leteckému spojeniu s New Yorkom.
„Linka môže byť zaujímavá aj pre Slovákov, ktorí dlhodobo žijú v USA a chcú svoje rodisko navštíviť bez komplikovaného prestupovania. Je to vzdialená krajina, ktorá sa takto približuje ľuďom,“ povedal M. Tabisz.
Medzinárodnú leteckú linku do USA zabezpečí poľský národný dopravca LOT lietadlom Boeing 787 Dreamliner, pričom let trvá deväť a pol hodiny. Ako ďalej informoval, od 12. marca je k dispozícii aj letecké spojenie s izraelským Tel Avivom, kde evidujú veľký záujem zo strany Slovákov.Linka aj pre turistovPravidelné autobusové spojenie do Rzeszowa podľa riaditeľa Úradu PSK otvára nielen nové možnosti prepravy cestujúcich, ale aj príležitosti pre rozvoj cestovného ruchu. „Rokovali sme už aj o tom, aby linka bola časom rozšírená aj na piatok. Nezabezpečovali by sme iba prepravu ľudí, ktorí chcú ísť na letisko, ale aj turistov a ostatných cestujúcich na poľskej a slovenskej strane, aby navštívili mestá Prešov a Rzeszów,“ dodal J. Cvoliga.
Spolupráca PSK s Podkarpatským vojvodstvom funguje už desať rokov a je veľmi intenzívna. Z iniciatívy poľských partnerov sa od leta spúšťa železničné spojenie s PSK na úseku Rzeszów – Lupkow – Medzilaborce a Sanok – Medzilaborce.
Oba regióny pritom spolupracujú aj na spoločných aktivitách v rámci programu Interreg V-A Poľsko – Slovenská republika 2014 – 2020 a tiež Fondu mikroprojektov, v ktorých ide najmä o projekty v oblasti dopravnej infraštruktúry, ochrany prírodného a kultúrneho dedičstva a turizmu.
Podkarpatské vojvodstvo je už dva roky zapojené do projektu Catching up regions na podporu menej rozvinutých regiónov EÚ, do ktorého sa v tomto roku zapojil aj PSK.
DAŠA JELEŇOVÁ, PSK
Autor: rze, my