BARDEJOV. „Názov projektu pozostáva iba z číslic, vďaka čomu poskytuje autorom úplnú slobodu interpretácie. Jedinou kurátorskou podmienkou bolo dodržanie farebnej schémy červeno-čierno-biela,“ hovorí o výstave „1917 – 2017“ jej organizátor, kurátor a prezident moskovského medzinárodného bienále grafického dizajnu „Zlatá včela“ (Golden Bee Global Biennale of Graphic Design) Sergej Serov.
Zlatá včela je „in“
Toto prestížne moskovské poster bienále – Zlatá včela – je naozajstným šampiónom medzi dizajnérskymi festivalmi. Výstavy, plagátové akcie a rozličné projekty tohto podujatia sa konajú v celosvetovom meradle, v mnohých krajinách a na všetkých kontinentoch.
„Zlatá včela“ navyše vo svojich výzvach a špeciálnych projektoch vždy konfrontuje dizajn so svetovými médiami.
Preto vznikol aj projekt na tému Sto rokov Ruskej revolúcie „1917 – 2017“, ktorý v polovici septembra zavítal z Moskvy priamo do kultúrno-komunitného centra Bašta v Bardejove.
V rokoch 2017 a 2018 sa výstavy k tomuto projektu konali vo viac ako dvadsiatich krajinách po celom svete, napríklad aj v Berlíne a v Prahe.
„Zadanie bolo zámerne vymedzené len neutrálnym časovým intervalom 1917 – 2017, ukázalo sa však, že väčšina autorov hodnotí tieto roky ostro negatívne, dokonca ostrejšie než som očakával,“ vysvetľuje Sergej Serov.
“Na piatich stovkách plagátov v Bardejove je celá emocionálna paleta myšlienok, pocitov a zážitkov z revolúcie v Rusku v roku 1917.
„
Bardejovská päťstovka
Špecialitou výstavy v Bardejove je, že ide o doposiaľ najväčšiu výstavu v tejto sérii.
„Celý „long-list“ všetkých 500 plagátov tu bude predstavený po prvýkrát. Takúto výstavu sme tu ešte nemali,“ dodáva Serov.
Počet sympatizantov Ruskej revolúcie aj ľudí znepokojených skutočnosťou, že jasná komunistická idea bola zdeformovaná, nebol vôbec až taký bezvýznamný.
Medzi tými, ktorí trúchlia za nenaplnenou utópiou, sú aj mnohí slávni dizajnéri. Svetová revolúcia, o ktorej nevyhnutnosti hovorili boľševici, sa napriek tomu uskutočnila a zanechala stopu v mysliach mnohých oduševnených intelektuálov.
Avšak väčšina plagátov neidylizuje pôvodnú myšlienku revolúcie, ale vidí v nej hlavné zlo, ktoré sa zmenilo na katastrofu.
Ako pre Rusko, tak aj pre celý svet, uvádza kurátor Serov v špeciálnom katalógu k bardejovskej výstave.
Ruská revolúcia v Bašte
„Po minuloročnej úspešnej výstave plagátov – Poster Qudriennal Bardejov (PQB) – som sa rozhodol pripraviť túto kurátorskú svetovú výstavu v Bardejove aj v roku 2018,“ hovorí známy bardejovský grafik a dizajnér Peter Javorík, prezident bardejovského PQB a kurátor rôznych národných a medzinárodných výstav.
„Vybral som si práve sériu plagátov 1917 – 2017. Tým, že Kultúrne a komunitné centrum Bašta má k dispozícii dostatočne veľké výstavné priestory, rozhodol som sa využiť túto výhodu a vystaviť kompletnú sériu 500 plagátov. K výstave sa nám podarilo pripraviť aj reprezentatívny katalóg,“ dodáva Javorík.
Výstava sa začala vernisážou 14. septembra a potrvá do 31. októbra.