BARDEJOV. Dvaja úspešní Bardejovčania prichádzajú späť do Bardejova.
S umelou inteligenciu. A s ponukou práce. Personalista Slavo Fulek (44) a programátor Miro Šmida (41) sa profesne dali dohromady pred šiestimi rokmi. Začali vytvárať lepší softvér pre personálne agentúry, ako boli dovtedy používané excelovské tabuľky.
„Slavo predal personálnu agentúru, ja som sa zbavil všetkých svojich projektov a začali sme klientom predávať svoj vlastný softvér, ďalej ho budovať a vyvíjať,“ opisuje začiatky príbehu spoločnosti Cloud IT a ich softvéru RECRU Miro Šmida.
Z krabice do „cloudu“
„Prvé dva roky sme sa dosť trápili. Predali sme to síce nejakým prvým klientom, absolvovali sme však stovky nezmyselných stretnutí. Po troch rokoch sa to zlomilo, otočilo a rozbehlo. Dnes sme na Slovensku takmer bez konkurencie, máme klientov v sedemnástich krajinách po celom svete,“ pokračuje Slavo Fulek.
Medzitým sa udialo veľa vecí. Zlom nastal, keď ich zákazníci pochopili a začali dôverovať tomu, že ich dáta sú v bezpečí vonku, teda že ich nemusia mať u seba vo firme, v počítači. Pretože RECRU je takzvaný „cloud“ softvér.
„Staráme sa o celú prevádzku tohto softvéru pre našich partnerov, kupuje si teda u nás službu. Samozrejme, potom prišli aj kľúčoví klienti,“ vysvetľuje Šmida.
“Momentálne prichádza jedna z najväčších technologických revolúcii, ktorá úplne zmení pomery na svete. A to je príchod umelej inteligencie. Vôbec sa však toho netreba báť.
„
„Ľudia jednoducho pochopili, že dnes sa kupuje a predáva rýchlo, cez mobil, na pár klikov. Že keď chcú predávať viac, musia sa otvoriť a nedržať tovar a dáta doma. Doba sa zmenila a s ňou aj globálna mentalita ľudí. Je tu generácia ypsilon,“ dodáva Fulek.
Späť do Bardejova
Firma dnes sídli v Bratislave, pobočky majú v Čechách a Nemecku. Zamestnávajú 13 ľudí. Väčšnou PHP, Java a Android programátorov.
Prednedávnom sa rozhodli otvoriť obchodné oddelenie, podporné „support“ a telefonické „call“ centrum práve v Bardejove.
„V Bardejove plánujeme v priebehu dvoch rokov zamestnať približne dvadsať ľudí. Hľadáme mladých absolventov, ktorí nemajú problém s počítačmi a IT, technicky zdatných,“ vysvetľuje Slavo Fulek.

Keď sa učia stroje
Od vývoja softvéru prešli Fulek so Šmidom k umelej inteligencii, alebo ako hovoria oni – k „machine learning“.
„Predstavte si softvér, ktorý sa v určitom momente dokáže učiť sám. My ako personalisti pracujeme s dátami ľudí, v princípe s ich životopismi. Pri ich spracovaní chceme náš softvér naučiť, aby tieto životopisy podrobne analyzoval, vyhodnocoval a sám navrhoval určité procesy a výstupy. Princíp je, aby našiel človeka a dostal ho k personalistovi na pohovor o práci. Vieme tak ušetriť až polovicu nákladov. Peňazí, efektivity a času,“ vysvetľujú IT špecialisti.
Revolúcia je tu
„Dnes je bežné, že vám z call centier telefonujú a na vaše otázky dokonale reagujú automaty, roboty, počítače s ľudským hlasom,“ hovorí Fulek.

„Každý deň sa stretávame s tým, či roboty a umelá inteligencia potom nenahradia ľudí. V skutočnosti ale iba zanikajú staré pozície a vzniká mnoho nových. Podľa mňa momentálne prichádza jedna z najväčších technologických revolúcii, ktorá úplne zmení pomery na svete. A to je príchod umelej inteligencie. Vôbec sa však toho netreba báť. Ľudia vždy mali a vždy budú mať prácu. Aj keď možno bude iná,“ dodáva Miro Šmida.