PREŠOV. Začiatkom apríla spustili Prešovský samosprávny kraj (PSK) a Nadácia PSK pre podporu rodiny novú internetovú platformu PSK pre ľudí s bezplatným call centrom.
Odvtedy navštívilo web vyše desaťtisíc ľudí, prostredníctvom telefónnej linky vybavujú denne ďalšie desiatky žiadostí o informácie.
Aktuálne je pritom platforma dostupná aj pre občanov so sluchovým znevýhodnením.
Komunikujú cez videohovor
Ako agentúru SITA informovala Ivana Ondriová z oddelenia komunikácie a propagácie Úradu PSK, kraj sprístupnením telefónnej linky call centra PSK pre ľudí zareagoval na obmedzené možnosti sluchovo znevýhodnených občanov počas
aktuálnej pandémie COVID-19 a v spolupráci s Centrom bezbariérovej komunikácie prispôsobil využitie linky aj pre túto skupinu obyvateľov.
"Občania so sluchovým znevýhodnením tvoria približne dve až štyri percentá populácie a dennodenne sa stretávajú s problémami pri komunikácii. To im
ešte viac komplikuje súčasná krízová situácia spojená s novým koronavírusom, ktorá so sebou priniesla obmedzenia stretávania sa či pri vybavovaní úradných záležitostí a telefonovaní na krízové infolinky. Preto veríme, že im túto
neľahkú situáciu spoločne s Centrom bezbariérovej komunikácie uľahčíme," uviedol v tejto súvislosti predseda PSK Milan Majerský.
Sprístupnenie telefónnej linky platformy aj pre ľudí s poruchou sluchu umožňuje aplikácia DeafCom a služba Transkript.
Aplikácia DeafCom je určená nepočujúcim používateľom posunkového jazyka. Po jej stiahnutí do smartfónu nepočujúci prostredníctvom videohovoru s tlmočníkom posunkovej reči komunikujú, akoby telefonovali.
Služba Transkript je zameraná na ľudí so sluchovým postihnutím a seniorov, ktorí posunkovú reč neovládajú. Po kliknutí na kontaktné tlačidlo s ikonou preškrtnutého ucha na webe pskpreludi.sk a zadaní telefónneho čísla volajúceho,
sa s ním spojí operátor.
Ich vzájomná komunikácia a tiež prípadné prepojenie občana so sluchovým znevýhodnením prostredníctvom call centra s konkrétnym úradom prebieha
formou online prepisu.
Prepisovateľ v reálnom čase prepisuje všetko, čo pracovník call centra či úradu hovorí.
Ľudia majú záujem a veľa otázok
Informácie o službách pre seniorov, zdravotne znevýhodnených občanov a najnovšie aj sluchovo znevýhodnených poskytujú na telefónnej linke call centra 0800 221 051 traja zamestnanci Úradu PSK sedem dní v týždni od 8:00 do 16:00.
Zvýšený počet približne 70 telefonátov denne zaznamenali počas veľkonočných sviatkov, aktuálne obslúžia za deň do desať hovorov.
"Ohlasy sú pozitívne. Ľudia sa radi pýtajú, majú záujem. Dobrovoľníci v rámci celého Prešovského samosprávneho kraja chodia a týmto ľuďom nakupujú, dávajú im lieky a pomáhajú im v rôznych oblastiach," uviedol vedúci call centra PSK pre ľudí Mário Stehlík.
Dodal, že najčastejšie sa telefonáty týkajú zabezpečenia teplej stravy a dovozu potravín. Volajúci sa vo zvýšenej miere dožadujú tiež psychologického poradenstva.
Na www.pskpreludi.sk sú preto zverejnené linky duševnej pomoci v Prešove, Bardejove, Kežmarku, Poprade, Levoči, Stropkove a Starej Ľubovni.
Novinkou je nová telefónna linka psychologickej pomoci 051/77 310 00 s podporou psychológa aj psychiatra, ktorá je volajúcim k dispozícii v pracovných dňoch od 8:00 do 15:00.
"Platforma PSK pre ľudí má aj s novou službou pre sluchovo znevýhodnených a samostatnou linkou psychologickej pomoci ambíciu pomáhať aj po skončení aktuálnej situácie spojenej so šírením koronavírusu. V Prešovskom kraji máme takmer 119-tisíc ľudí vo veku 65 rokov a viac, ktorí pomoc potrebujú kedykoľvek a v akejkoľvek situácii," dodal Majerský.
V súčasnosti je na platforme zaregistrovaných 95 organizácií a 843 dobrovoľníkov, ktorí poskytujú 214 služieb. Napríklad rozvoz a nákup stravy, liekov, dezinfekcie,
psychologicko-poradenskú a duchovnú službu, venčenie psov či distribúciu rúšok, ktoré PSK dostáva ako dar od rôznych donorov.
V uplynulých dňoch sa cez túto konkrétnu službu rozdalo dvetisíc rúšok, z ktorých bola časť adresovaná mestu Prešov a ďalším okresným mestám, ale aj obciam či
organizáciám.