Vysoké Tatry: Po zrekonštruovanej trati budú jazdiť nové vlaky

Železnice začínajú modernizovať tatranskú ozubnicovú trať medzi stanicami Štrba a Štrbské Pleso.

Štrba.Trať medzi Štrbou a Štrbským Plesom opravia.Štrba.Trať medzi Štrbou a Štrbským Plesom opravia. (Zdroj: Matúš Vavrek)

POPRAD. Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) začínajú od 6. júla modernizovať tatranskú ozubnicovú trať medzi železničnými stanicami Štrba a Štrbské Pleso.

Po zrekonštruovanej trati bude už budúci rok jazdiť päť nových hybridných ozubnicových jednotiek a jeden multifunkčný rušeň, ktoré doplnia súčasnú flotilu.

Celkové investičné náklady spojené s týmto europrojektom na kúpu piatich nových vlakov sú vo výške 33 600 000 eur (bez DPH). Nové hybridné vozidlá budú môcť jazdiť na ozubnicovej trati i na trati Tatranskej elektrickej železnice.

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) kúpila od švajčiarskej spoločnosti päť nových ozubnicových elektrických vlakov z eurofondov, zo štátneho rozpočtu a z vlastných zdrojov, kde podiel Kohézneho fondu z Európskej únie je 28 422 912 eur, podiel štátneho rozpočtu 5 015 808 eur a podiel ZSSK je 161 280 eur.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Aj z vlastných zdrojov železníc

"Z fondov EÚ je však financovaná iba časť projektu – konkrétne päť ozubnicových vozidiel/vlakov. Ďalších 5,2 mil. eur pôjde na financovanie multifunkčného hnacieho koľajového vozidla (údržba trate, prevoz iných vozidiel a podobne) a náhradných dielov. Tieto financie sú z vlastných zdrojov ZSSK,“ priblížil riaditeľ odboru komunikácie a hovorca ZSSK Tomáš Kováč.

Počas 7-mesačnej výluky bude zabezpečená pre cestujúcich náhradná autobusová doprava.

ZSSK v spolupráci so ŽSR zabezpečí informovanie cestujúcej verejnosti vo všetkých staniciach a zastávkach na úseku Štrba – Štrbské Pleso informačným zariadením, výveskami na staniciach a zastávkach i prostredníctvom sprievodného personálu v každom dotknutom vlaku.

SkryťVypnúť reklamu

„V tejto situácii bude viac ako inokedy dôležité to, aby skupiny nad 10 osôb zodpovedne hlásili vopred svoju cestu na kontaktnom centre (tel: 18 188), aby sme im vedeli zabezpečiť bezproblémovú prepravu,“ upozornil Kováč.

Počas sezóny plné, oprava je potrebná

„Sme si vedomí, že toto obmedzenie spôsobí v tejto letnej a nadchádzajúcej zimnej sezóne návštevníkom Tatier komplikácie, no z dlhodobého hľadiska je táto oprava potrebná pre zabezpečenie vyššej kapacity trate a bezporuchovej prevádzky našich nových švajčiarskych hybridných jednotiek, ktoré tu budeme postupne nasadzovať,” povedal Filip Hlubocký, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ ZSSK.

„Tatranské električky aj ozubnicová železnica každý rok počas sezóny praskajú vo švíkoch. Verím, že na rekonštrukciu trate bude treba naozaj len sedem mesiacov a potom sa situácia nárastom prepravných kapacít začne radikálne zlepšovať. Naše hory a ich návštevníci si to určite zaslúžia,“ komentoval začiatok rekonštrukčných prác na tatranských koľajach starosta obce Štrba, pod ktorú patrí aj Štrbské pleso, Michal Sýkora.

SkryťVypnúť reklamu

S moderným vybavením

Nové vozidlá budú vybavené modernými bezpečnostnými a informačnými systémami, vďaka čomu budú mať cestujúci k dispozícii informácie o trase a aktuálnej polohe vlaku či označení a smerovaní jednotlivých vozidiel.

Súčasťou bude kamerový systém a vďaka systému na anonymné počítanie osôb bude mať ZSSK detailné informácie o počtoch cestujúcich, ktorí prejdú nástupnými dverami.

Samozrejmosťou bude klimatizácia, elektrické zásuvky či WiFi a chýbať nebude priestor na odkladanie bicyklov, lyží, snowboardov a kočíkov. Ozubnicové jednotky budú mať bezbariérový vstup a vyčlenené priestory pre imobilných cestujúcich.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie z východu

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  2. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  3. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  4. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  5. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  6. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  7. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  8. Na Marka oharka do jarka
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 32 041
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 19 652
  3. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 418
  4. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 8 391
  5. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 6 309
  6. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí 5 170
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 389
  8. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 4 189
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy z východného Slovenska - aktuálne spravodajstvo | SME

Paleobiológ M. Kundrát zo skamenelín číta príbehy pravekých zvierat.


Prežila monarchiu, svetové vojny, odštátnenie aj privatizáciu. Korunou jej príbehu je pútnické miesto – hora Butkov.


Pomôžu predísť chorobám, no lieky nenahradia.


Presnú príčinu požiaru hasiči vyšetrujú.


SITA

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu