POPRAD. Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) začínajú od 6. júla modernizovať tatranskú ozubnicovú trať medzi železničnými stanicami Štrba a Štrbské Pleso.
Po zrekonštruovanej trati bude už budúci rok jazdiť päť nových hybridných ozubnicových jednotiek a jeden multifunkčný rušeň, ktoré doplnia súčasnú flotilu.
Celkové investičné náklady spojené s týmto europrojektom na kúpu piatich nových vlakov sú vo výške 33 600 000 eur (bez DPH). Nové hybridné vozidlá budú môcť jazdiť na ozubnicovej trati i na trati Tatranskej elektrickej železnice.
Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) kúpila od švajčiarskej spoločnosti päť nových ozubnicových elektrických vlakov z eurofondov, zo štátneho rozpočtu a z vlastných zdrojov, kde podiel Kohézneho fondu z Európskej únie je 28 422 912 eur, podiel štátneho rozpočtu 5 015 808 eur a podiel ZSSK je 161 280 eur.
Aj z vlastných zdrojov železníc
"Z fondov EÚ je však financovaná iba časť projektu – konkrétne päť ozubnicových vozidiel/vlakov. Ďalších 5,2 mil. eur pôjde na financovanie multifunkčného hnacieho koľajového vozidla (údržba trate, prevoz iných vozidiel a podobne) a náhradných dielov. Tieto financie sú z vlastných zdrojov ZSSK,“ priblížil riaditeľ odboru komunikácie a hovorca ZSSK Tomáš Kováč.
Počas 7-mesačnej výluky bude zabezpečená pre cestujúcich náhradná autobusová doprava.
ZSSK v spolupráci so ŽSR zabezpečí informovanie cestujúcej verejnosti vo všetkých staniciach a zastávkach na úseku Štrba – Štrbské Pleso informačným zariadením, výveskami na staniciach a zastávkach i prostredníctvom sprievodného personálu v každom dotknutom vlaku.
„V tejto situácii bude viac ako inokedy dôležité to, aby skupiny nad 10 osôb zodpovedne hlásili vopred svoju cestu na kontaktnom centre (tel: 18 188), aby sme im vedeli zabezpečiť bezproblémovú prepravu,“ upozornil Kováč.
Počas sezóny plné, oprava je potrebná
„Sme si vedomí, že toto obmedzenie spôsobí v tejto letnej a nadchádzajúcej zimnej sezóne návštevníkom Tatier komplikácie, no z dlhodobého hľadiska je táto oprava potrebná pre zabezpečenie vyššej kapacity trate a bezporuchovej prevádzky našich nových švajčiarskych hybridných jednotiek, ktoré tu budeme postupne nasadzovať,” povedal Filip Hlubocký, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ ZSSK.
„Tatranské električky aj ozubnicová železnica každý rok počas sezóny praskajú vo švíkoch. Verím, že na rekonštrukciu trate bude treba naozaj len sedem mesiacov a potom sa situácia nárastom prepravných kapacít začne radikálne zlepšovať. Naše hory a ich návštevníci si to určite zaslúžia,“ komentoval začiatok rekonštrukčných prác na tatranských koľajach starosta obce Štrba, pod ktorú patrí aj Štrbské pleso, Michal Sýkora.
S moderným vybavením
Nové vozidlá budú vybavené modernými bezpečnostnými a informačnými systémami, vďaka čomu budú mať cestujúci k dispozícii informácie o trase a aktuálnej polohe vlaku či označení a smerovaní jednotlivých vozidiel.
Súčasťou bude kamerový systém a vďaka systému na anonymné počítanie osôb bude mať ZSSK detailné informácie o počtoch cestujúcich, ktorí prejdú nástupnými dverami.
Samozrejmosťou bude klimatizácia, elektrické zásuvky či WiFi a chýbať nebude priestor na odkladanie bicyklov, lyží, snowboardov a kočíkov. Ozubnicové jednotky budú mať bezbariérový vstup a vyčlenené priestory pre imobilných cestujúcich.