Výstavba diaľnice pokračuje, po úsekoch spája východ

Projekt D1 Budimír – Bidovce je súčasťou základného komunikačného systému Slovenskej republiky a je priamym napojením diaľnice v úseku Prešov – Košice smerom na Michalovce. V tomto priestore to ale nie je posledný úsek diaľnice, ktorý sa stavia za peniaze z eurofondov.

(Zdroj: Ilustr.foto: TASR)

Hlavným cieľom autorov projektu D1 Budimír – Bidovce bolo dobudovanie základného diaľničného koridoru D1, čím sa skvalitnili podmienky pre medzinárodnú a vnútroštátnu dopravu a zvýšila sa plynulosť, rýchlosť a bezpečnosť cestnej premávky na východnom Slovensku.

Jeho prvá fáza bola dokončená v decembri minulého roka v dĺžke 14,4 km. Stavalo sa tri roky, pričom projekt zahŕňal 23 mostných objektov a štyri križovatky – Budimír, Košické Oľšany, Hrašovík a Bidovce.

Súčasťou projektu je aj kilometrový úsek rýchlostnej cesty R2/R4 po križovatku Hrašovík.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Projekt bol financovaný z eurofondov a štátneho rozpočtu, pričom ho stavala spoločnosť Skanska SK za zmluvnú sumu 197,4 milióna eur bez DPH. Celkovo bolo do projektu investovaných 203,5 mil. eur.

Plánujú pokračovanie k ukrajinskej hranici

Úsek, ktorý má tvoriť východný obchvat Košíc, otvorili vtedajší minister dopravy a výstavby SR Árpád Érsek (Most-Híd), podpredseda predstavenstva Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Ladislav Dudáš, predstavitelia zhotoviteľa a pozvaní hostia.

„Bolo nám cťou otvoriť 15-kilometrový úsek diaľnice Budimír – Bidovce. Pokračovať budeme ďalej na úseku rýchlostnej cesty Košické Oľšany – Šaca. Tento úsek je už pripravený na výstavbu. Dokončuje sa súťaž a na budúci rok sa môže pokračovať,“ uviedol pri otváraní úseku Érsek.

SkryťVypnúť reklamu

Poukázal na to, že plánované pokračovanie diaľnice na východ závisí od životného prostredia.

„Celý úsek od Bidoviec až po hranicu s Ukrajinou závisí od nového posudzovania vplyvov na životné prostredie, keďže táto časť budúcej diaľnice D1 prechádza územím so štatútom Natura 2000,“ informoval Dudáš.

Dôležité bude dostavať rýchlostnú cestu

V Budimíre sa úsek napája na diaľnicu D1 z Prešova. V časti Košické Oľšany sa na cestu v budúcnosti napojí nový juhovýchodný obchvat Košíc, rýchlostná cesta R2 Košice-Šaca – Košické Oľšany.

Stavba cesty bude rozdelená na dve časti. Dlhší, 14-kilometrový úsek bude priamo nadväzovať na diaľnicu D1, NDS naň vyhlásila tender ešte koncom minulého roku.

Diaľnica D1 Budimír – Bidovce a úsek R2 Košice-Šaca – Košické Oľšany spoločne s prešovskými úsekmi D1 a R4 vytvoria súvislé prepojenie od hranice s Maďarskom až po Ružomberok, respektíve smerom na Poľsko. Táto časť krajiny si takúto cestnú sieť zaslúži.

SkryťVypnúť reklamu

Euractiv Slovensko

Pre samosprávy sú zelené projekty prioritou, veľká byrokratická záťaž a náročnosť procesov pri uchádzaní sa o eurodotácie sú v prípade obcí a malých miest brzdou rozvoja. Rozprávali sme sa so SLÁVKOU LENČÉŠOVOU, expretkou na oblasť životného prostredia v Združení miest a obcí Slovenska.


Na Slovensku sa vôbec nedá hovoriť o regionálnej kontrole energetiky. Regióny na to doteraz nemali žiadne kapacity, legislatíva s tým nerátala a verejné financie nepodporovali regionálnu energetickú sebestačnosť, hovorí JURAJ ZAMKOVSKÝ, výkonný riaditeľ združenia Priatelia zeme CEPA.


Budovy sú zodpovedné za 36 percent emisií CO2 v Európskej únii, vďaka čomu možno tento sektor považovať za jedného z najvýznamnejších producentov skleníkových plynov. V rozhovore o tom rozpráva RICHARD PAKSI, analytik združenia Budovy pre budúcnosť.


Súvisiace témy: Euractive Slovensko
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie z východu

Komerčné články

  1. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú, čo ľudia budú chcieť
  2. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať
  3. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov
  4. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia
  5. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  6. Andrej Viceník, VÚB: Samosprávy potrebujú partnera, nielen banku
  7. Keď sa z brigády stane kariéra
  8. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky
  1. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov
  2. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať
  3. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú.
  4. Po oslavách storočnice sa košický maratón pozerá do budúcnosti
  5. TIPOS pokračuje v spolupráci s Bratislavou
  6. IMPERIAL Gold… viac ako zlato...
  7. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia
  8. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  1. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov 13 079
  2. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia 11 738
  3. Keď sa z brigády stane kariéra 6 077
  4. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú. 3 998
  5. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať 3 506
  6. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky 2 913
  7. Firma z Nitry robí miliónové projekty pre Teslu či TikTok 2 230
  8. Fanúšikov dostanú na zápas 5 minút pred výkopom 1 439
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy z východného Slovenska - aktuálne spravodajstvo | SME

Viete, v ktorých krajinách afrického kontinentu realizujú slovenské organizácie svoje projekty v rámci Oficiálnej rozvojovej spolupráce pod značkou SlovakAid?


Prečo hladina Skalnatého plesa kolíše?


Aké budú slovenské cesty v budúcnosti? Dokáže ich výstavba reagovať na trendy v používaní moderných materiálov?


1

Tri dni a tri noci v horách. Batoh na chrbte, stan nad hlavou, nohy na chodníku. Aktuálne počasie je ideálne na túry. Radíme, ako sa vyhnúť nepríjemnostiam a na čo si dať pozor.


1

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu