Hlavným cieľom autorov projektu D1 Budimír – Bidovce bolo dobudovanie základného diaľničného koridoru D1, čím sa skvalitnili podmienky pre medzinárodnú a vnútroštátnu dopravu a zvýšila sa plynulosť, rýchlosť a bezpečnosť cestnej premávky na východnom Slovensku.
Jeho prvá fáza bola dokončená v decembri minulého roka v dĺžke 14,4 km. Stavalo sa tri roky, pričom projekt zahŕňal 23 mostných objektov a štyri križovatky – Budimír, Košické Oľšany, Hrašovík a Bidovce.
Súčasťou projektu je aj kilometrový úsek rýchlostnej cesty R2/R4 po križovatku Hrašovík.
Projekt bol financovaný z eurofondov a štátneho rozpočtu, pričom ho stavala spoločnosť Skanska SK za zmluvnú sumu 197,4 milióna eur bez DPH. Celkovo bolo do projektu investovaných 203,5 mil. eur.
Plánujú pokračovanie k ukrajinskej hranici
Úsek, ktorý má tvoriť východný obchvat Košíc, otvorili vtedajší minister dopravy a výstavby SR Árpád Érsek (Most-Híd), podpredseda predstavenstva Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Ladislav Dudáš, predstavitelia zhotoviteľa a pozvaní hostia.
„Bolo nám cťou otvoriť 15-kilometrový úsek diaľnice Budimír – Bidovce. Pokračovať budeme ďalej na úseku rýchlostnej cesty Košické Oľšany – Šaca. Tento úsek je už pripravený na výstavbu. Dokončuje sa súťaž a na budúci rok sa môže pokračovať,“ uviedol pri otváraní úseku Érsek.
Poukázal na to, že plánované pokračovanie diaľnice na východ závisí od životného prostredia.
„Celý úsek od Bidoviec až po hranicu s Ukrajinou závisí od nového posudzovania vplyvov na životné prostredie, keďže táto časť budúcej diaľnice D1 prechádza územím so štatútom Natura 2000,“ informoval Dudáš.
Dôležité bude dostavať rýchlostnú cestu
V Budimíre sa úsek napája na diaľnicu D1 z Prešova. V časti Košické Oľšany sa na cestu v budúcnosti napojí nový juhovýchodný obchvat Košíc, rýchlostná cesta R2 Košice-Šaca – Košické Oľšany.
Stavba cesty bude rozdelená na dve časti. Dlhší, 14-kilometrový úsek bude priamo nadväzovať na diaľnicu D1, NDS naň vyhlásila tender ešte koncom minulého roku.
Diaľnica D1 Budimír – Bidovce a úsek R2 Košice-Šaca – Košické Oľšany spoločne s prešovskými úsekmi D1 a R4 vytvoria súvislé prepojenie od hranice s Maďarskom až po Ružomberok, respektíve smerom na Poľsko. Táto časť krajiny si takúto cestnú sieť zaslúži.
