PREŠOV. Pútavú výstavu predstavila v uplynulých dňoch Univerzitná knižnica Prešovskej univerzity v Prešove (UK PU).
Stalo sa tak jednak v jej priestoroch, aj na webovom sídle univerzitnej knižnice. Ide o jubilejnú výstavu grafických diel Petra Kocáka.
Dátum bol pritom doslova symbolický. Uviedli ju 20. februára 2021, pričom to bolo na deň presne od momentu, ako pred 20 rokmi otvorili výstavu grafík „All my women?“, tiež z dielne Petra Kocáka.
Vtedajšia výstava bola nielen prvá v rámci tejto knižnice, ale rovnako prvá výstava tohto autora ako profesionálnho umelca, ktorú knižnica usporiadala.
„Za tých dvadsať rokov Univerzitná knižnica Prešovskej univerzity poskytla svoje výtvarné priestory pre takmer 200 individuálnych alebo skupinových výstav umeleckých (výtvarných) diel – malieb, kresieb, grafík, rojrozmerných objektov, posterov či fotografií,“ uviedol riaditeľ knižnice Peter Haľko.
Pri príležitosti jubilea
Aktuálna výstava má i tentoraz zvlášť slávnostný punc.
„Jadrom výstavy „Graphia 60/60“, je šesťdesiat grafických listov v technikách mezzotinta a suchá ihla, ktoré sú umiestnené v hlavnej výstavnej sieni knižnice, v študovni. Počet prác je symbolický a vzťahuje sa k môjmu tohtoročnému životnému jubileu. Sú tu zastúpené práce rôznych formátov,“ prezradil v príhovore k otvoreniu výstavy Peter Kocák.
V rámci druhej, oddelenej časti výstavy sú tri série, cykly.
„Prvý cyklus tvoria abstraktné diela vytvorené technikou „rocker“ – moja vlastná technika podobná mezzotinte, no jej podstata spočíva v práci výlučne len s kolískou (rockerom), ktorá nazrňuje povrch medenej dosky bez použitia iných nástrojov na vytváranie svetiel na obraze.
Je to novátorská technika, úspešne prezentovaná na medzinárodných výstavách v zahraničí. Druhý cyklus grafík tvoria abstraktné hĺbkotlačové grafické listy, vytvorené experimentálne, maľované karborundovou pastou na medené plechy, následne vytlačené z hĺbky ako akvatinta.
Tieto gestické, až takmer zenové grafiky sú mojou snahou dostať do hĺbkotlače témy, ktorými sa zaoberám v mojej čínskej abstraktnej tušovej veľkoformátovej maľbe. Snažím sa teda previesť túto tušovú maľbu do grafiky čo možno najvernejšie a najintenzívnejšie a s čo najväčšou autenticitou maliarskeho gesta. Tretí cyklus výstavy pozostáva z piatich kresieb zvláštnou technikou. Je to málo známa a najmä nepoužívaná renesančná technika silverpoint, kresba striebrom na špeciálne pripravený podklad na papieri. Spolu je vystavených 96 grafických prác,“ uviedol na margo výstavy Kocák.
Prináša hlboké ponorenie, stíšenie, mystiku
Kurátorkou výstavy je Zuzana Kaliňaková, ktorá vo svojom kurátorskom príhovore uviedla: „Graphia 60/60 predostiera celú krásu grafiky samotnej. V porovnaní s predchádzajúcimi výstavami Peter Kocák teraz stavia do popredia abstraktnú tvorbu. Figurálnosť a motív ženy ustupujú a do popredia vychádza nová poloha umel-ca, ako ju nepoznáme. Citeľné je hlboké ponorenie, mys-tika, stíšenie, vynechanie nepodstatného, zacielenépozorovanie. Musím skonštatovať, že táto výstava jedného z našich popredných majstrov grafiky si rozhodne zaslúži nielen záujem širokej verejnosti, ale aj výstavných ustanovizní.“
Peter Kocák je známy aj ako aktívny priaznivec elektronických sociálnych médií, preto vo virtuálnom priestore je možné nájsť ďalšie zaujímavé informácie o ňom, a najmä jeho bohatej tvorivej umeleckej činnosti. Aj z tohto dôvodu a tiež vzhľadom na súčasnú pandemickú situáciu sa organizátori výstavy spolu s autorom rozhodli sprístupniť ju aj vo virtuálnom priestore.
Osobne bude možné výstavu navštíviť po skončení lockdownu a uvoľnení protipandemických opatrení.
Kto je Peter Kocák
Dr. hab. Peter Kocák, akad. mal., PhD., sa narodil 15. júla 1961 v Čiernej nad Tisou a vyrastal v Stropkove.
V rokoch 1976 – 1980 študoval na Strednej škole umeleckého priemyslu v Košiciach.
V štúdiu ďalej pokračoval na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave v odbore voľná grafika a knižná ilustrácia.
Na vysokej škole bol študentom významných slovenských umelcov I. Rumanského a O. Dubaya.
Od roku 1989 pôsobí ako vysokoškolský učiteľ grafiky na Prešovskej univerzite v Prešove. Venuje sa prevažne grafike (lept, suchá ihla, mezzotinta, mediryt), maľbe, kresbe, logotypu a fotografii.
Okrem toho sa zaoberá aj čínskou kaligrafiou, kde patrí medzi najlepších kaligrafov, ktorí nepochádzajú z Číny.
Peter Kocák realizoval vyše 250 výstav(samostatných aj kolektívnych) v renomovaných výstavných sieňach na Slovensku a v zahraničí (najmä v Európe, ale aj v Ázii, Afrike, Južnej a Severnej Amerike). Viaceré jeho diela získali ocenenia namedzinárodných grafických výstavách.
Z najnovších (vystavené teraz v UK PU):
1. cena za grafiku: Medzinárodná výstava umenia, Bangalore, India, Znovuzrodenie Venuše, 2021,
2. cena: Medzinárodná výstava exlibris, Trakai, Litva, Unicorn (The Morning), 2020,
Čestné uznanie:
Medzinárodná vystava grafiky, Ostrow Wielkopolski, Poľsko, A. Dürer, 2019,
1. cena: Medzinárodná výstava grafiky, Barcelona, Španielsko, Don Quijote, 2017.