VÝCHOD. Pandemická situácia poriadne zasiahla do života každého človeka. Vyše ročné fungovanie na zotrvačník nie je ľahké a stále sa nekončí. Okrem zdravotníctva a zatvorených prevádzok dostáva počas náročného obdobia zabrať aj školstvo.
Minulý rok sa pre prepuknutie pandémie, o ktorej nikto nevedel, aký bude mať dopad, zrušili maturity. Tento rok sa scenár opäť opakuje a nie len poniektorí študenti, ale aj učitelia sa nestačia čudovať.
Repete z minulého roka
Napriek tomu, že počet nakazených pomaličky klesá, nie je ešte nič vyhraté, a práve preto je potrebné dodržiavanie opatrení, ktoré nariadila vláda v spolupráci s hygienikmi. A práve to bol aj hlavný dôvod, prečo sa dnes už bývalý minister rezortu školstva Branislav Gröhling rozhodol nič neriskovať a nastoliť opakujúci sa scenár spred roka. A teda, že maturitná skúška sa ruší.
Minister toto rozhodnutie opieral aj o fakt, že práve pre zlú pandemickú situáciu nebolo možné otvoriť viaceré školy, ktoré ostali uzavreté na dlhšiu dobu.
„Vzhľadom na pandemickú situáciu sme 4. januára 2021 oznámili zrušenie externej časti maturít, teda písomné testy. Do konca marca sme mali následne informovať o termíne písomnej formy internej časti, teda slohu. Ten sa ruší. Známka ústnej maturity, praktickej maturity a jej teoretickej časti sa vypočíta podľa priemeru známok žiaka z predmetu,“ uviedol počas uplynulého pondelka Gröhling, ktorý tiež doplnil, že ak nie je žiak so známkou spokojný, môže požiadať o ústnu maturitnú skúšku, ktorá sa uskutoční od 31. mája.
A rovnako ako pred rokom, aj teraz môžu študenti požiadať o zrušenie skúšky z dobrovoľného predmetu, prípadne túto skúšku absolvovať taktiež koncom mája.
Rozhodnutie neprijali s nadšením
Zatiaľ čo mnohých študentov správa o tom, že majú skúšku dospelosti už takpovediac vo vrecku úprimne potešila, iní, naopak, nad týmto rozhodnutím iba nechápavo krútia hlavami a rovnako je to aj s učiteľmi.
Tí sa síce museli popasovať s dištančnou výučbou, no podľa slov jedného z učiteľov cudzieho jazyka z košickej Obchodnej akadémie na Watsonovej ulici Jaroslava Liptáka v čase dištančnej výučby vychytali množstvo nedostatkov.
„Používame elektronické učebnice, vieme zdieľať textový aj zvukový materiál, takže si dovolím tvrdiť, že moji študenti boli pripravení na skúšku dostatočne,“ prezradil Lipták, ktorý sa s rozhodnutím ministra školstva nestotožňuje a berie to ako unáhlený krok.
„O to viac, že to bolo oznámené dva mesiace pred termínom ústnej časti maturitných skúšok, teda v čase, keď ešte nedokážeme predvídať, ako sa epidemická situácia vyvinie. Myslím si, že v dnešnej situácii by školy zvládli usporiadať ústnu časť maturitnej skúšky bezpečne. Minulý rok sme boli jedinou krajinou v našom regióne, kde sa nematurovalo, obávam sa, že tento rok to bude rovnaké,“ netají rozčarovanie pedagóg, podľa ktorého školstvo v čase pandémie trpí a celá situácia môže mať nemalý dopad na absolventov.
„Tie dopady budeme odhaľovať postupne dlhé roky. A nielen u maturantov, ale aj u mladších študentov,“ uzavrel Lipták.