PREŠOV. Nevidia iniciatívu vlády v posune budovania dopravnej infraštruktúry, pustili sa teda do opätovnej blokády dopravy.
Občianske združenie Lepší Prešov sa po rokoch vrátilo na cesty s tým, že chce na kompetentných upozorňovať aj skrz reálne činy.
Tými boli počas prvého júlového piatku aj blokády cesty na viacerých úsekoch Prešovského kraja, v smere od Prešova do Svidníka.
S asistenciou polície
Je piatok, krátko pred 14. hodinou. Polícia SR už vydala na sociálnej sieti upozornenie pre vodičov o plánovanej blokáde aktivistov.
Prešovské stanovište je na Vranovskej ceste. Premávka je zatiaľ plynulá, semafory fungujú, na mieste sa pred začiatkom stretáva len pár ľudí. Krátko na to semafory vypnú, na miesto prišli policajti. Avizovaná blokáda má trvať 30 minút.
Tesne po štrnástej vyjdú na priechod pre chodcov prví ľudia, premávka sa prirodzene zastaví. Z oboch strán sa postavia príslušníci polície, ktorí dozerajú na priebeh stretnutia.
Niekto čakal, niekto to vzdal
Postupne sa začínajú tvoriť kolóny. Teda, najmä v smere z centra mesta. V smere od Kapušian je situácia diametrálne odlišná.

Keď prvé vozidlá pochopia, o čo ide, otáčajú sa. Aj cez plnú čiaru. Obchádzajú to inými uličkami. Niektorí v aute len hromžia.
Jeden vodič zastaví tesne pred policajtom a vysvetľuje mu, že sa potrebuje dostať k lekárovi. Ľudia na priechode však ďalej pokračujú, on nakoniec svoje vozidlo tiež otočí. Ďalší z áut pokrikujú na peších účastníkov cestnej premávky.
Jeden z vodičov z kolóny vystúpi a príde k priechodu. „Ste normálni? Dosť sú kolóny a ešte ich zväčšovať? Aby sa ľudia nedostali domov?“
V ďalšom aute šofér len kývne rukou. „Nie som proti tomu, nech protestujú, ale v piatok poobede je strašný čas,“ krúti hlavou. Prechádzku po priechode sprevádzalo aj hlasné trúbenie.
Vodiči: A čo nám povie šéf?
Od Kapušian sa to teda priebežne zmenšuje, situácia od Prešova je podstatne odlišná, koniec kolóny nie je vidieť.
Hneď na začiatku stojí kamión s poľskou ŠPZ. „To dokedy bude?“ pýta sa nás.
Keď mu povieme, že ešte asi nejakých 15 minút, prikývne. „Ponáhľate sa domov?“ „Ta aj hej, ale počkám,“ pousmeje sa odovzdane.
Zisťuje, čo je dôvodom blokády. Po vysvetlení súhlasne prikyvuje.
„Hej, to treba cestu spraviť, to pravdu máte, dobre, že tu teraz ste,“ vyjadruje svoju podporu aj napriek nutnosti stáť a čakať.
Vo vedľajšom bielom aute, tiež v prvom v rade, sedia traja muži. Ako sme sa dozvedeli, sú na ceste do práce. Do Bardejova. „Kedy ste tam mali byť?“ „Na pol tretiu,“ prezrádzajú.
A pohľad na hodinky prezrádza, že je to už úplne nemožné. Telefonicky sa spájajú so šéfom a vysvetľujú dôvody svojej neprítomnosti.
„Čo tým vyriešia? Čo tým dokážu? Len problémy budeme mať pre to v práci,“ konštatuje Juraj.
„A keď sa poprechádzajú, tak bude obchvat hotový?“ pýta sa Samuel. Zhodujú sa na tom, že riešenie dopravy je podstatné, ale ten „spôsob je trošku drastický, obmedzujúci. Je kopa kamiónov, majú svoje termíny, kedy musia stihnúť vykládku“.
Vybranému času blokády nerozumejú.
„Ako im ja teraz pomôžem? Nie je spôsob riešenia spôsobovať druhým škody,“ konštatuje Samuel.
Po 30 minútach sa blokáda končí. Autá sa rozbehnú, kolóna sa len pomaly rozpúšťa.
Protest je pre túto chvíľu polhodinový. Budúcnosť ukáže, či sa bude opakovať alebo bude aj v dlhších intervaloch.
Reakcia organizátora
Blokovali nielen v Prešove, ale do protestu sa zapojili aj Svidníčania a obyvatelia obcí Lada, Lipníky, Šarišský Štiavnik, Radoma, Rakovčík a Stročín.
„Neexistuje v Európe štát, kde by bola tak výrazným spôsobom diskriminovaná skupina obyvateľov, ako je to v prípade východného Slovenska a Prešovského kraja. Za posledných dvadsať rokov Prešovský kraj dostal na vytvorenie nových pracovných miest vo forme investičných stimulov šesťkrát menej ako kraj Trnavský, Nitriansky alebo Žilinský. Výsledkom je, že z dvadsiatich najzaostalejších okresov na Slovensku je až 10 z Prešovského kraja,“ uviedol Jozef Baran, predseda občianskeho združenia Lepší Prešov.
Cieľom protestov je požiadavka urýchleného budovania cesty R4 až po hranice s Poľskom.
Aktivisti plánujú protesty v dvojtýždňovom intervale opakovať. Čas by sa mal tiež predĺžiť, predbežne o hodinu.
Občianske združenie už skôr avizovalo, že protesty by sa mali každé dva týždne opakovať a čas blokácie predlžovať o jednu hodinu.
Reakcia ministra dopravy a premiéra
Ako v reakcii na piatkovú protestnú akciu uviedol minister dopravy Andrej Doležal (Sme rodina), vláda nebude podliehať politickým, regionálnym či protestným tlakom, ktoré výstavbu ciest neurýchlia.
"Pochopme, že výsledkom toho, ako sa tu 30 rokov stavalo možno práve cez politické vplyvy a regionálne protesty je, že strategická cestná sieť nie je na Slovensku dokončená. Musíme postupovať podľa nejakých priorít. Vnímam, že majú na východe Slovenska problémy s R4 a Via Carpatia. Ale čo mám povedať Kysučanom, kolegom vo Zvolene, pri Lučenci, na R2, na R3, na Orave? Úlohou ministerstva dopravy je, aby do toho celého systému vnieslo nejaký koncept a stratégiu. Preto sme predstavili jasný a záväzný zoznam investičných priorít," skonštatoval v piatok počas kontrolného dňa na výstavbe úseku D1 Ivachnová - Hubová minister Doležal.
V aktuálne schválenom harmonograme prípravy a výstavby projektov cestnej infraštruktúry je úsek R4 Lipníky -Kapušany v súčasnosti na 9. mieste.
Podľa ministra môže urýchleniu výstavby jednotlivých úsekov pomôcť najmä zvýšenie limitu výdavkov na výstavbu cestnej infraštruktúry. Pomôcť môže aj aktualizácia dopravných dát v spolupráci s Poľskom.
"Priebežne aktualizujeme štúdie uskutočniteľnosti pre tieto chýbajúce úseky R4, aby sa kvalifikovali v zozname priorít vyššie. A ja som presvedčený, že pôjdu v zozname vyššie, prakticky hneď po tom, ako budú dokončené chýbajúce už rozostavané stavby D1 a R3," skonštatoval Doležal.
"Hľadáme všetky možné zdroje, aby sme stavali viac. Chceme stavať viac, ako máme v súčasnosti zdroje. Ale na to, aby sme stavali viac, musíme zabezpečiť viac peňazí. Robíme pre to všetko, pravidelne sa snažím komunikovať s predsedníčkou Európskej komisie, s eurokomisármi a hľadáme spôsoby, ako zabezpečiť na to viac prostriedkov. Aby sme aspoň čiastočne mohli dobehnúť veľkú stratu, ktorú sme zdedili," dodal premiér Eduard Heger (OĽaNO).
(SITA)