František Tkáč je pedagógom na Cirkevnej spojenej škole sv. Jána Bosca v Bardejove, kde vyučuje piaty rok. Štyri roky predtým pôsobil na bardejovskej hotelovej akadémii. Vyučuje geografiu a anglický jazyk. Aktuálne je triednym profesorom štvrtákov. A práve oni ho nominovali na ocenenie Naj online učiteľ PSK. V ankete sa stal absolútnym víťazom.
Po zatvorení škôl ste sa museli pretransformovať na dištančné vzdelávanie prakticky hneď. Aké ste mali v tom čase technické zručnosti?
Tak Teams (platforma, cez ktorú je možné komunikovať textovo aj cez videohovory, pozn. red.) som vôbec nepoznal. Prvýkrát som sa s ním stretol počas online vyučovania a myslím, že sme sa spriatelili celkom rýchlo. Hneď som sa naučil tie základné veci, aby som vedel, ako sa pripojiť, ako vyvolávať žiakov, ako sa používa kamera, ako rozdeliť žiakov do skupín, aby mohli robiť skupinovú prácu, do dvojíc, ako zdieľať obrazovku, ako pustiť pre žiakov prezentáciu.
Toto som sa naučil veľmi rýchlo. A myslím si, že sme si všetci, ja aj žiaci, prispôsobili rozvrh tak, aby to bolo také plynulé. Keď bola dvojhodinovka 90 minút, tak som sa to snažil rozdeliť, lebo je ťažko vkuse hodinu a pol sedieť na mieste a počúvať. Za jazdy sme sa snažili všetci prispôsobiť tie hodiny aj vyučovanie tak, aby boli spokojné obidve strany a aby to bolo efektívne.

Ako je vôbec možné pri takej forme vyučovania udržať pozornosť?
Dá sa napríklad do odbornej stránky vsunúť niečo zaujímavé, čo ich prekvapí a v tej chvíli zasa naštartuje. Na angličtine pomedzi slovíčka, ktoré idú z knihy, pustiť úryvok z piesne.
Alebo sme napríklad na geografii brali geológiu Slovenska, čo je náročná téma. Ale pri Lipanoch máme pás bradlového pásma, tak sme si objednali autobus a zobral som ich tam po vyučovaní, ukázali sme si to, že aj také tu máme. Aspoň si tú geológiu budú pamätať.
Osobne som raz mala možnosť zažiť online hodinu z pohľadu žiaka. Bolo pritom bežné: „Pani učiteľka, nejde mi mikrofón, mne nejde kamera, ja vás nepočujem...“ Čo ste v takom prípade robili Vy, aby bola hodina aj napriek problémom plynulá?
Stalo sa aj mne, že vypadol mikrofón, nešla kamera alebo vypadol žiak zo skupiny úplne. V takom prípade som to riešil tak, že som mu povedal, aby sa reštartoval - buď celý počítač alebo len z Teamsu. A keď to ani tak nefungovalo, tak som mu napríklad zavolal cez Messenger. Skupinu žiakov som mal na Teamse a jeho som mal napríklad na mobile.
A nestalo sa Vám, že sa objavili i takí, povedzme, výmyselníci, ktorí chceli zneužiť technické nedostatky aj na úkor ulievania sa?