PREŠOV. Diaľnica z Košíc do Bratislavy je aktuálne dostavaná, ale cez Maďarsko.
Na slovenskej strane sa vodiči môžu tešiť z ďalšieho úseku diaľnice, ktorý otvorili pri Prešove.
Nový juhozápadný obchvat sľubuje, že obyvateľom uberie autá z vyťažených komunikácií a vodičom z času prejazdu.
Po štyroch rokoch od Ivachnovej až po Košice
Štart prác na výstavbe diaľničného úseku D1 Prešov, západ – Prešov, juh začal koncom mája 2017. Dnes je jeho finálna podoba na svete.

Vodiči by mohli týmto novým úsekom prejsť už o pár hodín, od polnoci zo štvrtka 28. októbra na piatok 29. októbra.
Nová komunikácia úplne odkloní dopravu v smere z Popradu do Košíc tak, že už nebude pre vodičov nutné prechádzať centrom Prešova. Bez nutných schádzaní na cesty 1. či 2. triedy sa po diaľnici dostanú od Ivachnovej pri Ružomberku až po Košice.
„Vďaka sprevádzkovaniu prešovskej diaľnice tak už môžu motoristi plynulo prejsť po severnej D1 v dĺžke 183 km od Košíc až po Ivachnovú,“ konštatuje Národná diaľničná spoločnosť (NDS).
Tým, že je juhozápadný obchvat v prevádzke, sa má samotná dĺžka cesty skrátiť o takmer 19 minút.
Covidový podpis na otvorení i účasti
Pôvodne mala NDS v pláne spojiť slávnostné otvorenie aj s podujatím pre verejnosť, na západný obchvat plánovali pustiť ľudí na bicykloch, korčuliach či kolobežkách. Kvôli aktuálnej pandemickej situácii z tohto nápadu vzišlo.
„Mrzí nás to, lebo sme tu očakávali prítomnosť tisícky občanov,“ hovoril počas slávnostného otvorenia moderátor Slavo Jurko.

Nestalo sa tak, prítomní boli len zástupcovia samospráv, kraja, vlády, médií i cirkví. Okrem obmedzenej účasti sa pandemická situácia podpísala tiež pri dátume otvorenia.
Pôvodne plánovali spustenie obchvatu v júni. Ako však potvrdil Juraj Tlapa, riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti, na ich práce mala dosah pandémia počas oboch vĺn, keďže úbytok zamestnancov spôsobili výsledky pozitívnych testov.
„Bolo to technicky a technologicky veľmi náročné dielo, takže som veľmi rád, že je ukončené,“ tešil sa pri slávnostnom otvorení diaľničného úseku Tlapa.
Križovatka, ktorá nemá obdoby
Už pri počiatkoch výstavby sa skloňovalo, žeby malo ísť o zvlášť technicky náročnú križovatku.
Dnes je faktom skutočnosť, že súčasťou stavby je aj technicky najnáročnejšia križovatka na Slovensku. Na nej sa spájajú dve diaľnice a cesty I., II. a III. triedy.
Pritom vo vetvách ide dokopy o 11,3 kilometra. Je to viac ako je samotná dĺžka celého úseku.
„Teším sa, že obchádzame Prešov. Viem, že máme ešte veľa investičného dlhu, ešte veľa čo Národná diaľničná spoločnosť musí na Slovensku dokončiť, ale to neznamená, že sa nevieme tešiť aj z takýchto pozitívnych správ," konštatoval počas otvorenia minister dopravy Andrej Doležal.
Podotkol, že v intenzívnej príprave sú i práce na prvej etape severného obchvatu.
Diaľničný obchvat v číslach
Aktuálne otvorená cestná komunikácia je juhozápadným obchvatom Prešova.
Ide o úsek dlhý takmer 8 kilometrov, pričom v rámci neho je vybudovaných 18 mostov aj tunel Prešov. Tento dvojrúrový tunel je dlhý vyše 2 kilometrov. Celkovo je na diaľničnom úseku 19 vetiev križovatiek. Rovnako je tvorený protihlukovými stenami v celkovej dĺžke vyše 6 kilometrov.
Dĺžka výstavby trvala vyše štyroch rokov.
Na zhotovení stavby sa podieľalo združenie stavebných spoločností Eurovia SK, a. s., Košice, Doprastav, a.s., Bratislava a Metrostav, a. s., Praha.
Celkovo bolo na stavbe 150 mechanizmov a 680 robotníkov. Práce trvali 1596 pracovných dní.
V navrhovanom úseku bude rýchlosť stanovená na 100 km/h. Pri jeho prejazde potrebujú mať vodiči zakúpenú elektronickú diaľničnú známku.