PREŠOV. Cestujúci prešovskou hromadnou dopravou sa majú na čo tešiť. Modernizácia vozového parku je vo finále. Do Prešova, aj vďaka eurofondom, prichádza posledných šesť autobusov. Ide o vozidlá najmodernejších štandardov, ktoré zabezpečia nielen bezpečnosť, ale aj komfort.
Prvé v októbri, ďalšie teraz
Doterajšie najstaršie autobusy, ktoré Dopravný podnik mesta Prešov vypravuje na cesty, už nateraz skončia. Ide o tie, ktoré už súčasné štandardy nespĺňajú a sú za hranicou životnosti. Ich prevádzka dnes nekopíruje požiadavky modernej mestskej hromadnej dopravy.
Po novom tak vozový park zmodernizuje celkovo 15 kusov autobusov, pričom prvých šesť vyrazilo na cesty už v októbri minulého roka. Ďalších deväť príde v naj-bližších dňoch.
Ako informuje dopravný podnik mesta: „Konkrétne ide o 6 kĺbových autobusov typu SOR NB 18 a 3 štandardné autobusy typu SOR NB 12.“ Tieto autobusy sú vybavené naftovým motorom spĺňajúcim najnovšiu emisnú normu Euro 6D.
Už plne nízkopodlažná
Tieto nové autobusy sa postarajú o to, že prešovská MHD už bude stopercentne nízkopodlažná, a teda všetky spoje autobusových liniek budú vykonávané plne nízkopodlažnými, resp. „low-entry“ vozidlami.
Pokiaľ ide o dopravu trolejbusovú, tá je už plne nízkopodlažná od jesene roku 2020. V premávke je aktuálne posledný „schodíkový“ autobus typu Karosa B 961E s evidenčným číslom 383.
Čo predstavuje nový komfort?
Samozrejmosťou je v zakúpených vozidlách už klimatizácia, ako na strane vodiča v kabíne, tak na strane cestujúcich.
Interiér trolejbusov tvoria pohodlné sedačky, taktiež aj nové typy označovačov. Ich „vychytávkou“ je skutočnosť, že technicky už spĺňajú možnosť bezkontaktnej platobnej karty. Chýbať nebudú plnofarebné LCD displeje, určené na informovanie, rovnako aj informačné monitory na zobrazenie oznamov a informácií z MHD. Prídržné tyče a držadlá sú s nerezovou úpravou, čo je nielen hygienickejšie, ale aj estetickejšie.
Myslelo sa aj na nabíjanie
Ďalším neklamným znakom toho, že vozidlá sú moderným dopravným prostriedkov, je aj fakt, že sa v nich nachádzajú USB nabíjačky. Tie sú rovnomerne rozmiestnené tak, aby boli cestujúcim k dispozícii z ktoréhokoľvek miesta v rámci celého dopravného prostriedku.
Na poriadok vo vozidle dozrie bezpečnostný kamerový systém so záznamom.
Dopravný podnik sľubuje, že takéto vybavenie už bude štandardom aj vo všetkých ďalších vozidlách zakúpených v budúcnosti.
„Celkovo dodávku tvorí 15 autobusov, z toho 10 kĺbových a 5 štandardných. Kúpna cena za jeden autobus SOR NB 12 City bola 195 000 € bez DPH, kĺbový autobus SOR NB 18 City stál 278 000 € bez DPH.“ Financovanie prvých šiestich vozidiel, ktoré boli zaradené do premávky ešte v októbri, bolo z 95 % zabezpečené pomocou Integrovaného regionálneho operačného programu (IROP), zvyšných 5 % pokryl DPMP, a. s. Financovanie deviatich autobusov, ktoré k nám prichádzajú v týchto dňoch, je zabezpečené z vlastných zdrojov DPMP, a. s.