PREŠOV. Keďže aj napriek materským povinnostiam ich neobchádza chuť na tvorenie nových vecí, spojili sily a vymysleli projekt.
Jeho cieľom je pomáhať ženám-matkám, ktoré si chcú aj vlastnou šikovnosťou a kreativitou privyrobiť. A že je o takéto kreatívne workshopy záujem skutočne vysoký, svedčí aj spätná väzba naň.
Po pilotnej minuloročnej workshopovej sérii ich teraz zopakovali znova. No ani dvojnásobný počet nepostačuje.
Matky prekypujú chuťou, zručnosťou a inšpiráciami.
Praktické aj teoretické zručnosti
Dve ruky mám. Nielen holý fakt, ale i názov workshopov, za ktorými stojí dvojica akčných Prešovčaniek. Tie si v čase materskej dovolenky povedali, že ak je možnosť a priestor, treba to využiť a začali tvoriť.
Od nápadu vo dvojici to prešlo k iniciatíve so širším záberom. Dnes je z toho celá séria workshopov.
Ich náplňou sú rôzne kreatívne techniky a produkty, ktoré si postupne môžu účastníčky kurzu samostatne vyrobiť. A nielen to. Popri praktickej časti mysleli aj na tú ďalšiu, zákulisnú.
„Chceli sme, aby každá mamička, ktorá sa projektu zúčastní, dostala komplexný balík informácií, ako svoj výrobok odprezentovať, vedieť ho predať. Súčasťou workshopov je teda aj práca so sociálnymi sieťami i celé portfólio, ktoré je k tomu potrebné,“ vysvetľuje Janka Krajkovičová, mama a jedna zo zakladateliek projektu Dve ruky mám.
Vďaka tomuto konceptu teda ponúkajú ucelený balík schopností a zručností, vďaka ktorým nemusí kreatívny výrobok ostať len doma na polici, ale môže sa posúvať a putovať ďalej do sveta.
O čo v projekte ide?
Samotný projekt má originálny zámer.
„Cieľom je aktivizovať mamičky, aby sa uplatnili na trhu práce, aby boli schopné si zarobiť vlastnými rukami popri materskej cez handmade výrobu,“ opisuje Janka, ktorá sama je veľkou fanúšičkou handmade sveta.
Skrz sériu workshopov chcú „dodať set praktických aj teoretických skúseností, aby mamička bola schopná si založiť vlastné podnikanie, značku či zarobiť si pri materskom príspevku“.
Výsledkom môže následne byť vlastná živnosť i prezentácia vlastnej originálnej značky. Aj takto chcú predísť tomu, aby matky na materských podliehali falošným „prácam“ cez internet a viac sa zamerali na svoju vlastnú šikovnosť.
„Keď niečo vyrábajú, dozvedia sa o značke, reklame na sociálnych sieťach, o tom, ako riešiť ekonomickú otázku, poskytneme im základné veci pre vlastnú živnosť, podnikanie. Je to koncipované tak, aby účastníčky na začiatku dostali materiál, informácie a na konci mali v rukách hotový výrobok. K tomu hľadáme takých lektorov, ktorí dokážu za štyri hodiny naučiť danou technikou takýto jeden výrobok urobiť.“
A o workshopy majú veľmi veľký záujem. Tento rok ich prichystali celkovo desať.
Vo finále aj vlastná značka
V rámci projektu sa to celé snažili šiť na mieru mamičkám na materskej.
„Po absolvovaní všetkých desiatich workshopov si schopná urobiť si desať výrobkov a dokážeš aj kombinovať techniky. Dostaneš set vlastných skúseností, aby si sa vedela etablovať na trhu,“ vysvetľuje Janka.
Ako zdôrazňuje, prirodzene tak budú komunitu, kde mamičkám pomôžu a poradia i po skončení workshopov. Kontakty totiž ostávajú. A o spokojnosti svedčí aj fakt, že sa vracajú i tie ženy, ktoré už workshopy počas premiérového ročníka absolvovali.
„Hoci chcú prísť aj ďalšie, ale kapacity nepustia. Celé to funguje tak, že kto prvý sa prihlási, ten je prvý.“
Kapacity majú maximálne naplnené aj napriek tomu, že počet workshopov zdvojnásobili a časovo ich „natiahli“ na dlhšie obdobie.
Byť originálny, byť in
V rámci koncipovania ich obsahovej náplne sa zameriavajú na sledovanie trendov, toho, čo frčí.
„Veľa inšpirácie prichádza aj z toho, čo mamy a deti na materskej potrebujú. Práve vtedy vzniká dosť veľa handmade výrobkov,“ opisuje akčná mama.
Podľa jej názoru je na našom trhu handmade stále akoby nedocenené.
„Možno aj tým, že je to vo vyššej cenovej hladine – čo je logické – , lebo ak tvoríš jeden kus, nedá sa urobiť toho veľa. Ale stále je dosť ľudí, ktorí majú o záujem. Avšak, stále platí, že je to jedinečné, iné. Ak sa chce človek odlíšiť, tak práve toto je prvá voľba. A okrem toho, podporuješ lokálnu ekonomiku,“ vysvetľuje Jana.
Ostať vo svete virtuálnom. Je to praktickejšie
Workshopy organizujú online formou. Podľa Janky na samotnom začiatku nápadu bola predstava, že sa budú stretávať osobne. Potom ale prišla pandémia, a teda aj ony sa presunuli do online sveta.
„Ozaj s maličkou dušičkou sme to išli otestovať. Či je dostatočné pripojenie, s akou kamerou to nasnímať, lebo sa to robí rukami, a teda je to malé a nie vždy je možné dobre vidieť. Uvažovali sme tiež, či sa vôbec dá naučiť handmade cez internet, lebo predsa len je to iné, keď vedľa sedí lektorka.“
Nakoniec odpovede dala samotná realita. Pri prieskume zistili, že pre mamičky je oveľa prijateľnejšia online podoba.
„Sú doma s deťmi, tak je pre nich táto forma jednoduchšia, pohodlnejšia. A výhodou je, aj napriek tomu, že sa zameriavame primárne na východné Slovensko, že môžeme mať záujemkyne z celého Slovenska.“
Mamičky im následne po absolvovaní workshopov posielajú svoje výsledné diela.
Otázkou však je, ako zistiť, či je ten ktorý výrobok natoľko dobrý, aby mohol ísť na predaj?
„Na to neexistuje recept, treba to len vyskúšať. Odporúčať medzi komunitou vlastnou a otestovať, pri kamoškách, či chcú, či sa to dá predať a takto prirodzene zisťovať,“ radí Jana.
Stále ide o novinky. A k nim stačí iba chuť
Produkty, ktoré sú obsahovou náplňou worshopov, tvoria spontánne.
„Nie sú overené, sú vymyslené práve pre ten ktorý workshop. Ide o prototypy,“ prezrádza. Aj takto kreatívne sa môžu realizovať.
„Je to o chcení. A super je, keď sú mamičky aktívne. Je to určite dôležité i pre psychohygienu a spokojnosť matky,“ zdôrazňuje Janka.
Práve preto to chcú dávať do pozornosti čo najväčšiemu množstvu záujemkýň.
„Riešime to cez projekt ACF Slovakia, vďaka čomu máme postarané aj o zabezpečenie materiálu. Mamičky to nestojí nič. Stačí mať doma základné veci, internetové pripojenie a chuť.“
Dostupné pre viacero skupín
To, že aby boli vítané všetky mamičky, bola idea už pri vzniku nápadu. Teraz však pôvodnému zámeru dali ešte krásnu pridanú hodnotu. Rozhodli sa samy iniciatívne rozšíriť cieľovú skupinu. Vybrali sa tak aktívne do krízových centier.
„Chceli sme, aby sa mohli zapojiť aj mamičky, ktoré nemajú prístup k netu. Aj tie najzraniteľnejšie,“ vysvetľuje Janka. Oslovili preto košickú Dorku. A odozva ich úprimne prekvapila i potešila.
„Záujem bol skutočne veľký.“ S ponukou oslovili tiež Nadáciu DEDO, ktorá v rámci svojho projektu dáva ubytovanie pre 19 rodín.
A toto je pre tamojšie mamičky ďalší benefit.
„Mamičky môžu týmto spôsobom nielen aktívne tráviť čas, ale tiež aj získajú zaujímavé zručnosti, ktoré sa im časom môžu pri sebarozvoji i osamostatňovaní zísť.“