KOŠICE. Čierny piatok 10. februára si budú Košičania pamätať ešte veľmi dlho. Krátko po 10. hodine dopoludnia tam luxusné BMW, ktoré šoféroval majiteľ realitnej kancelárie Ivan M., doslova zmietlo vo vyše stokilometrovej rýchlosti na priechode na Gorkého ulici dvoch chodcov, ktorí tadiaľ prechádzali.
Jedna žena zomrela na mieste, druhá zraneniam podľahla v nemocnici.

O život prišiel aj vodič bielej Škody Fabia, ktorá sa s BMW zrazila čelne po tom, čo jeho vodič vošiel do protismeru. Za tri zmarené životy hrozí majiteľovi realitnej kancelárie trest osemročného väzenia. Priechod pre chodcov na Gorkého ulici je už dlhodobo veľkým problémom a viacerí vodiči tadiaľ prechádzajú pomerne rýchlo.
Na to, ako celú situáciu vníma, čo hovorí na nebezpečný priechod a aké tresty by mali byť udeľované vodičom, ktorí nerešpektujú pravidlá cestnej premávky, odpovedal dopravný analytik Ján Bazovský.
V minulosti bola rýchlosť na cestách obmedzená iba do určitej hodiny. Kedy sa to zmenilo?
Je pravda, že kedysi bola do 23. hodiny povolená šesťdesiatka a od 23.00 h do piatej rána už mohli vodiči jazdiť aj 90, čo bola vtedy najvyššia dovolená rýchlosť.

Aj rýchlosť bola z povolených 60 km/h zmenená na 50. Prečo nastala zmena?
Dôvodom zníženia rýchlosti boli takzvané crash testy (testovanie nárazov áut do figurín, pozn. red.). Kolízie medzi chodcami a autami ukázali, že aj desaťkilometrový rozdiel v rýchlosti má vplyv na rozsah zranení. Inými slovami, že je oveľa menej tragických zranení, ak ide auto 50-kilometrovou rýchlosťou, ako keď išlo 60. Logicky to súvisí s tým, prečo sa momentálne v obci jazdí povolenou rýchlosťou 50.
Prečo je väčší problém ustrážiť rýchlosť mimo obce ako v obci?
Jednoducho povedané, mimo obce je na väčší priestor ako v obci. Ak ide vodič po ceste I. triedy päťkilometrový úsek, dokáže zbadať chodca aj zo 100 m, takže tam nie je problém jazdiť rýchlo. Kdežto v obci sú na malom priestore križovatky, priechod pre chodcov a preto tam má tá päťdesiatka svoju logiku.