Prešov pri zimnej údržbe zlyhal, autá vyrazili o tri hodiny neskôr a jedno prešlo len pol kilometra

Hlavný kontrolór našiel veľa chýb.

Údržba v zime v Prešove.Údržba v zime v Prešove. (Zdroj: Mária Dudová-Bašistová)

PREŠOV. Prvý sneh, ktorý v polovici minuloročného decembra úplne zasypal Prešov, postavil do pozoru vodičov i chodcov. Zasypané cesty, chodníky, meškania v doprave, problémy pri prechodoch vytvorili v meste doslova kalamitný stav.

Firmy, ktoré mali všetko zabezpečiť, sa bránili, že robia, čo je v ich silách.

Nové vedenie tvrdilo, že malo informácie o dostatočnej príprave na zimnú údržbu. Odpovede priniesla aktuálna správa hlavného kontrolóra.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V celkovo 38 kontrolných zisteniach sa preukázalo zlyhanie v zabezpečení dostatočnej údržby.

SkryťVypnúť reklamu

Málo strojov, neskoré výjazdy do terénu, nevedenie denníka, vyššie ceny a mnoho iného. Čo bude radnica s týmto stavom robiť?

Operačný plán podpísaný, ale bez dátumu

Predmetom kontroly bolo obdobie od novembra 2022 do februára 2023. Upriamená bola na zimnú údržbu pozemných komunikácií, teda činnosti zamerané na „odstraňovanie a zmierňovanie nedostatkov v zjazdnosti spôsobených zimnými poveternostnými podmienkami“.

Zimná údržba v Prešove je papierovo zabezpečená prostredníctvom piatich dokumentov.

Súvisiaci článok Sme pripravení, hovorili v Prešove o údržbe. Keď nasnežilo, tvrdia, že dostali klamlivé informácie Čítajte 

Zmluvne ju má na starosti firma Správa a údržba komunikácií mesta Prešov, s. r. o. (SaÚKMP) a firma Záhrada Real.

Zimná sezóna na sklonu uplynulého roka sa spájala aj so zmenou vedenia na prešovskej radnici. Po primátorke Andrei Turčanovej (KDH) nastúpil František Oľha (Šanca). Operačný plán zimnej údržby (1.11. 2022 – 31. 3. 2023) tak „zdedil“ už nový primátor. Ten tvrdil, že podľa informácií, ktoré dostal, malo byť mesto na zimnú údržbu pripravené.

SkryťVypnúť reklamu

Svedčiť o tom mal spomínaný operačný plán. Ten však bol „schválený a podpísaný primátorkou mesta a konateľom spoločnosti SaÚKMP s.r.o. bez uvedenia dátumu. K dokumentu pred jeho podpísaním primátorkou mesta nebol vytvorený spisový obal, ktorý by preukazoval dátum jeho vytvorenia a dátumy podpisov príslušných zamestnancov mesta,“ konštatoval po preverení kontrolór mesta Prešov Alexander Ernst.

Chýbajú aj iné čísla. Aktuálne je podľa pasportu ciest a chodníkov vo vlastníctve mesta Prešov 223,4 km ciest a 249,1 km chodníkov. Toto sú však údaje z roku 2007 a podľa kontrolóra je potrebné tento pasport aktualizovať.

Neprehľadné, všeobecné

Monitoring počasia zabezpečuje dispečersko-spravodajská služba. S tým sa spájajú tri situačné stupne (1. stupeň – stav bdelosti, 2. stupeň – stav pohotovosti, 3. stupeň – stav ohrozenia). Určuje ho predpoveď počasia aj skutočný stav v daný deň podľa zápisu v dispečerskom denníku.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Primátor Prešova a firma na zimnú údržbu sa navzájom obviňujú. Stav nebezpečia pretrváva Čítajte 

Od toho sa odvíja činnosť v teréne - počet techniky i pracovníkov. Dispečerský denník na Správe a údržbe komunikácií mesta Prešov však nebol podľa kontrolóra vedený podľa požiadaviek.

„Skutočnosti, ktoré má denník obsahovať, sú uvedené len všeobecne, napr. zapisovať všetky údaje dôležité pre riadne vykonávanie služieb,“ konštatuje Ernst.

Pri dispečerskom denníku napríklad pri niektorých dňoch okrem mena vodičov, dispečera a nakladača, chýbali údaje ako stav počasia, teploty, zjazdnosť vozoviek.

Samotné strany ostali bez chronologického číslovania. Kontrolór apeluje na nutnosť strany číslovať, čím by nebolo možné dodatočne vpisovať žiadne údaje.

Kým denník je vedený všeobecne, samotná zmluva týkajúca sa údržby nie je o nič jasnejšia.

„Zmluva o zabezpečení verejno-prospešných služieb – zimná údržba je neprehľadná,“ uvádza Ernst.

Limit nedodržali. Lebo aj vyššia moc

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným MYregiony.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C9QVK na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Údržba

Súvisiace témy: Zima, František Oľha
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie z východu

Komerčné články

  1. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy
  2. Veda je pre Jaroslava Ferenca spôsob, ako zužitkovať kreativitu
  3. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  4. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  5. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  6. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko
  7. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože
  8. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží
  1. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  2. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  3. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  4. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko
  5. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože
  6. Lesopark Hlboké slávnostne otvára svoje brány
  7. Veda je pre Jaroslava Ferenca spôsob, ako zužitkovať kreativitu
  8. McDonald’s otvoril svoju prvú reštauráciu v Spišskej Novej Vsi
  1. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy? 8 014
  2. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží 6 621
  3. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 6 304
  4. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože 6 089
  5. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 5 094
  6. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko 3 860
  7. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých 2 705
  8. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá 2 152
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy z východného Slovenska - aktuálne spravodajstvo | SME

Objavte zákutia, ktoré možno ešte nepoznáte – no po tejto ceste si ich zamilujete.


1

Prečo ho Vysoké Tatry tak fascinovali?


Vodič druhého auta neutrpel vážne zranenia.


Asi málokto vie, čo je úlohou a náplňou práce honorárnych konzulov. Vo svete diplomacie a medzinárodného práva ide o čestnú funkciu zahraničného zástupcu štátu.


3

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu