PREŠOV. Na kauzu spojenú s troma zamestnankyňami prešovského mestského úradu sa pozrel hlavný kontrolór mesta. Prepočítal, koľko financií stála radnicu lavína udalostí, ktorá sa spustila po ich údajnom neplnení si povinností.
Krok predošlého vedenia to terajšie znegovalo. Kým predchádzajúca primátorka úradníčky z práce vyhadzovala, súčasný primátor ich nazad prijímal.
Práce, faktúry, zmeškané lehoty
Keď sa 6. decembra 2019 stala v Prešove tragédia, počas ktorej plyn spôsobil výbuch bytovky na Mukačevskej a zomreli pri nej ôsmi ľudia, mesto muselo okamžite reagovať.
Práce spojené so sanáciou bytovky a odvozom sutín zabezpečovala eseročka Matijka. Tá objem vykonaných prác vyčíslila na približne 1,1 milióna eur. Túto sumu rozdelila na dve faktúry, jednu na 803-tisíc eur, druhú v sume 215-tisíc eur.
Prešovská radnica dala faktúry posúdiť Ústavu súdneho inžinierstva v Žiline. Chcela preveriť oprávnenosť fakturácie skutočne vykonaných prác.
Ústav vypracoval znalecký posudok, podľa ktorého bola hodnota vykonaných prác na úrovni 781-tisíc eur. Mesto Prešov tak druhú faktúru (215-tisíc eur) firme vrátilo s argumentom „neoprávnená a nedôvodná“. Z prvej vyplatilo 250-tisíc eur.

Firme Matijka tak ostala neuhradená suma 768-tisíc eur, ktorú ale naďalej požadovala. Obrátili sa tak na súd a podali elektronicky návrh na platobný rozkaz s uvedenou sumou.
Zásielka bola na prešovský mestský úrad doručená elektronicky 11. augusta 2020. Túto poštu však v mejlovej schránke nikto neotvoril, a tak nestihli lehotu na odvolanie.
Počas preverovania postupu sa zistilo, že pošta sa len presúvala medzi elektronickými schránkami troch zamestnankýň.
Ani jedna ju však neotvorila. Zmeškali tak potrebné lehoty a rozkaz nadobudol právoplatnosť. Firma Matijka si mohla nárokovať vyplatenie požadovanej sumy 768-tisíc eur.