ČIERNA NAD TISOU.Slovensko sa pripája do skupiny štátov, ktoré sa chcú angažovať v otázke prekládky obilia. Ako bude tento systém fungovať priblížili priamo na železničnej stanici v Čiernej nad Tisou (okr. Trebišov), v medzinárodnom železničnom uzle.
Aktuálnou otázkou je, ako bude Slovensko participovať v rámci problematiky transportu ukrajinského obilia. Chce pomôcť vytvoriť tzv. koridor solidarity.
Pozreli si fungovanie priamo na mieste
Systém aktuálneho fungovania systému v rámci prekládky obilia si prišli zástupcovia zapojených subjektov pozrieť priamo na miesto – na prekladisko do Čiernej nad Tisou.
„Dnes je otázka vývozu ukrajinského obilia veľmi vážnou. Slovensko má záujem riešiť tento problém čo najlepšie a s tým sú spojené investície,“ zdôraznil minister dopravy Pavol Lančarič.

V rámci návštevy prekladiska bolo možné sa bližšie pozrieť na kapacitné obmedzenia týchto liniek. Momentálne nimi prechádza 10 až 15 percent obilia.
Medzi prítomnými bol tiež výkonný viceprezident Európskej komisie pre hospodárstvo Valdis Dombrovskis.
Podľa slov ministra dopravy Pavla Lančariča bolo zámerom, aby si eurokomisár urobil plastickú predstavu o tom, čo všetko už v prekladiskách Dobrá a Čierna nad Tisou majú a do čoho je ešte potrebné investovať.
Kapacity? Tie máme
„V rámci železničnej dopravy ide o veľmi dôležité miesto, kde sa stretáva široký a normálny rozchod. Na tomto mieste sa prekladajú milióny ton tovaru,“ uviedol na margo Čiernej nad Tisou generálny riaditeľ spoločnosti ZSSK CARGO Roman Gono.
Na to, aby zvládli ešte väčší nápor, sú podľa neho pripravení. Ale investície sú nevyhnutné.
„Sme pripravení, máme na to ľudské a hardvérové kapacity. Nebude to jednoduché, potrebujeme investície. Vieme, v akom stave je infraštruktúra. Ale chcem deklarovať, že máme za našu spoločnosť ľudské kapacity, aby sme to zvládli,“ zdôraznil Roman Gono.