Vysporiadanie pozemkov trvalo päť rokov, v Prešove postavia nový cyklochodník

Cyklochodník postavia na Solivare.

Trasa, kadiaľ povedie nový cyklochodník na Sigord.Trasa, kadiaľ povedie nový cyklochodník na Sigord. (Zdroj: mesto Prešov)

PREŠOV. V Prešove pripravujú ďalšiu trasu pre milovníkov cyklistiky. Už na budúcu jar by mohli využívať nový vyše kilometrový úsek.

Nachádza sa v mestskej časti Solivar. Pozemky, na ktorých leží, sa podarilo vysporiadať a po piatich rokoch sa pustiť do výstavby.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Proces spomaľovali aj samotní občania.

Hotovo za desať mesiacov

Nový cyklochodník pribudne na uliciach Zlatobanská a Pod Hrádkom. Dlhý bude 1232 metrov, široký tri metre.

Víťazom súťaže a zhotoviteľom stavby je spoločnosť Dinis, s. r. o. Kamenica. Tá má stavbu zrealizovať v priebehu desiatich mesiacov.

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež Končia s prevádzkou lanovky. Poliakom nesiahame ani po päty, tam turistickému ruchu rozumejú, vravia Čítajte 

Ako potvrdil zástupca spoločnosti, stavbu už prevzali, so samotnými prácami sa začne v priebehu najbližších dní.

Finančné prostriedky mesto Prešov investuje z Plánu obnovy a odolnosti Slovenska. Projekt je vyčíslený na 315-tisíc eur.

Zvýšia bezpečnosť

Nový cyklochodník sa bude napájať na už vybudovaný prvý úsek cykloželezničky Prešov – Zlatá Baňa.

„Táto trasa sa bude napájať na cyklotrasu kopírujúcu cestu cykloželezničky. Zatiaľ čo doteraz museli ísť cyklisti po frekventovanej ceste, keď sa chceli napojiť na cyklotrasu v smere na Sigord, po vybudovaní cyklochodníka sa komfortne napoja priamo z mestskej časti Solivar na túto cyklotrasu,“ vysvetlil Slavomír Karabinoš, vedúci odboru rozvojových aktivít Mestského úradu v Prešove.

Súvisiaci článok Mladí Prešovčania vypratali z pivnice dve tony odpadu, vytvorili z nej výstavný priestor Čítajte 

Nová trasa má byť dôležitou súčasťou cyklistickej siete mesta. Rovnako pomôže aj v otázke zvýšenia bezpečnosti. V súčasnosti cyklisti, ktorí prídu k cykloželezničke autom, zaparkujú po krajoch cesty. Toto sa následne prejavilo vo zvýšenom riziku pri bezpečnosti prejazdu či vystupovaní z auta, keďže autá zostávali zaparkované na krajnici.

SkryťVypnúť reklamu

„Po novom už tento problém nebude. Na začiatku cyklotrasy mesto už v minulom období vybudovalo parkovisko, takže si tam človek môže pohodlne zaparkovať auto a ísť do peknej prírody na bicykli,“ uviedol Karabinoš.

Parkovisko už postavili pred rokmi

Predstava pri budovaní nového cyklochodníka je taká, že keď cyklista príde, zaparkuje na spomínanom záchytnom parkovisku a na bicykli sa napojí na budúcu cyklocestu.

Parkovisko sa nachádza hneď oproti miestu, kde bude cyklochodník štartovať, patrí do správy mesta a verejnosti slúži už vyše štyroch rokov. V prípade potreby je napríklad „záložným“ pri vyššej návštevnosti neďalekého mestského cintorína.

Súvisiaci článok Sabinov predáva eurobankovku v nulovej hodnote. Lákadlom je najmä pre zberateľov Čítajte 

Nový cyklochodník bude pokračovaním cyklochodníka zo Sigordu. Ako pripomenul viceprimátor Prešova Peter Krajňák, po vtedajšom ukončení prác na cyklochodníku sa objavovala kritika, že sa v ceste pre cyklistov nepokračuje, končí na Zlatobanskej a chýba aj parkovisko. To už stojí, cyklochodník idú stavať.

SkryťVypnúť reklamu

„Na to bola reakcia zo strany mesta a začala sa v 2018 projekcia tohto dnešného úseku,“ potvrdil viceprimátor. Nie je to však v otázke cyklodopravy ešte koniec. Na pláne je aj napojenie vetvy na Šváby.

„Pripravuje sa a je aj pripravený projekt novej vetvy na Šváby, toto je prvá etapa dostupnosti sigordského chodníka smerom na Solivar,“ potvrdil viceprimátor.

Naťahovanie? Chýbal obojstranný záujem

K pokračovaniu cyklochodníka sa pristúpilo po viac ako piatich rokoch. Radnica však vysvetľuje, že to nebolo spôsobené nečinnosťou z ich strany.

„Cyklochodník sa veľmi dlho vysporiadaval. Tento proces trval v podstate päť rokov,“ uviedol Krajňák.

Dôvodom bol chýbajúci záujem na oboch stranách.

„Máme na tejto trase prípad, keď súkromný vlastník nechcel predať dve metre štvorcové a asi tri roky trvala komunikácia so Slovenským pozemkovým fondom, kým sa podarilo vyriešiť,“ vysvetľuje viceprimátor s tým, že nie každý občan je ochotný prispieť nejakým dielom v prípade, že ide o verejnoprospešnú stavbu.

Hlavným zádrheľom je otázka peňazí.

„Ľudia majú iné predstavy v tom, že bude viac finančných prostriedkov. Máme v Prešove stanovenú kostrovú sieť cyklochodníkov, ktorú chceme budovať, ale to môžeme len vtedy, keď budú pozemky vysporiadané,“ zdôrazňuje Krajňák.

Stretávajú sa pritom v rámci procesov s rôznymi prístupmi.

Súvisiaci článok Úloha kastelána na hrade bola prv prominentná, postupne klesla od šľachtica k úradníkovi Čítajte 

„Mali sme extrémnu situáciu, že niekto mal v trase dva metre štvorcové. My môžeme ísť z hľadiska finančného vyrovnania len do výšky znaleckého posudku, ktorý bol v priemere 85 eur za jeden meter štvorcový. Pre ilustráciu, v danom prípade sa žiadalo 500 eur za jeden meter štvorcový. A na týchto drobných veciach sa omeškajú naše plány,“ vysvetľuje viceprimátor.

Na bicykli až k priehrade

Tento proces však nakoniec po dlhých prieťahoch dotiahli až do bodu štartu realizácie v teréne. Tak, aby nový cyklochodník slúžil aj z hľadiska športového vyžitia, aj z hľadiska bezpečnosti.

„Keď zaparkujete auto tu, zložíte si bicykel, obujete si korčule, tak z tohto bodu sa dostanete až po priehradu na Sigorde,“ dodáva viceprimátor Peter Krajňák.

Realitou by takáto cyklojazda mala byť na budúcoročnú jar v máji.

Nové realitné projekty

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie z východu

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  3. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  4. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  5. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  6. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  7. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  8. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  1. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  2. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  3. Najlepšie zdroje železa: čo jesť pri jeho nedostatku
  4. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  5. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  6. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  7. Ktoré signály tela predpovedajú mŕtvicu
  8. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 11 912
  2. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 9 446
  3. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 4 926
  4. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 4 212
  5. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu 2 497
  6. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 % 2 300
  7. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 2 099
  8. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 2 052
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy z východného Slovenska - aktuálne spravodajstvo | SME

V Tatrách vďaka Lidlu rastie už takmer 2 300 000 nových stromov.


S režisérom Mirom Remom hovoríme o dokumentárnej sérii Lebo medveď, ktorú si môžete pozrieť exkluzívne na Voyo.


Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) spúšťa najväčšiu modernizáciu vlakov za posledné desaťročia. Do svojho vozidlového parku v najbližších rokoch investuje viac ako miliardu eur.


5

V aute s ňou bola ďalšia osoba.


Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu