Východné Slovensko zažíva v ostatných rokoch výrazný boom vo výstavbe dopravnej infraštruktúry. Od diaľničných projektov, ktoré odľahčujú Prešov, cez nové cestné spojenia podporujúce cezhraničnú spoluprácu, až po modernizácie ciest tretej triedy, ktoré zvyšujú bezpečnosť v menších obciach. Tieto stavby zásadne menia dopravnú mapu regiónu a prinášajú reálne zlepšenia do každodenného života obyvateľov. Za ich realizáciou stoja aj spoločnosti EUROVIA SK, a. s. a SMS a. s., členovia skupiny VINCI Construction CS, ktoré patria k lídrom v oblasti dopravného staviteľstva na Slovensku.
Strategická diaľnica v prevádzke
Prešov má za sebou jednu z najväčších dopravných zmien. V roku 2021 po viac ak štyroch rokoch výstavby otvorili nový diaľničný úsek D1 medzi západom a juhom mesta, ktorý tvorí juhozápadný obchvat Prešova.
„Súčasťou trasy je dvojrúrový tunel Prešov s dĺžkou vyše dva kilometre, 18 mostov, 17 vetiev križovatiek a šesť kilometrov protihlukových stien. Mimoriadne technicky zaujímavá je križovatka Prešov- západ, ktorú odborníci označujú za najkomplexnejšiu na Slovensku. Len jej vetvy majú totiž spolu viac ako 11 kilometrov,“ uviedol Martin Ptak, riaditeľ závodu Dopravné stavby spoločnosti EUROVIA SK.
Diaľnica je súčasťou európskej trasy E50 a zároveň sa napája na cestu E371 smerujúcu do Poľska. Vodičom skracuje cestu cez mesto až o 19 minút, čím výrazne prispieva k plynulejšej a bezpečnejšej doprave v regióne.

Modernizované spojenie do srdca Polonín a k hraniciam s Ukrajinou
Cesta II/558 medzi obcami Stakčín a Ulič tvorí nielen dôležité spojenie pre miestnych obyvateľov, ale aj vstupnú bránu do Národného parku Poloniny. Zároveň je významným prepojením s ukrajinskou Zakarpatskou oblasťou a vytvára tak dôležité spojenie pre budovanie cezhraničnej spolupráce.
„Na tomto úseku sme zmodernizovali takmer 9 kilometrov vozovky, obnovili dva mosty a 36 priepustov. Osadili sme vyše 2,6 kilometrov nových zvodidiel, vymenili mostné zábradlia a kompletne spevnili cestnú konštrukciu,“ uviedol Štefan Balint, riaditeľ závodu Košice spoločnosti EUROVIA SK.

Odľahčenie historického mesta Bardejov
Historické centrum Bardejova, zapísané na zozname svetového dedičstva UNESCO, dlhodobo čelilo problémom s tranzitnou dopravou. Riešením sa stal projekt výstavby juhozápadného obchvatu mesta na ceste I/77. Dokončili ho v roku 2016 a jeho cieľom bolo presmerovanie ťažkej a tranzitnej dopravy mimo zastavaného územia.
Nová cesta má dĺžku vyše 5 kilometrov a vedie mimo zastavaného územia. Odklon nákladnej a tranzitnej dopravy výrazným spôsobom zredukoval hluk, zabezpečil čistejší vzduch a bezpečnejšie ulice pre chodcov aj cyklistov. Obchvat je technicky veľmi zaujímavý. Nachádza sa na ňom päť mostov, z ktorých najdlhší má viac ako 160 metrov a štyri križovatky, vrátane mimoúrovňovej križovatky Družba. Zaujímavosťou je aj to, že niektoré úseky profesionáli navrhli tak, aby šetrili pôdu a materiál – svahy cesty sú strmšie, ale stabilné vďaka špeciálnemu vystuženiu.
Modernizovaná cesta III/3491 zvyšuje bezpečnosť v regióne Bardejova
V okrese Bardejov počas tohto leta dokončil stavebný tím spoločnosti EUROVIA SK aj komplexnú rekonštrukciu cesty III. triedy medzi obcami Kľušovská Zábava a Hertník. Viac ako 5-kilometrový úsek prešiel výraznou modernizáciou, ktorá zlepšila technické parametre cesty a zvýšila bezpečnosť premávky.
„Pôvodná cestná komunikácia už nespĺňala požiadavky na šírku ani kvalitu povrchu. V rámci rekonštrukcie sme vymenili vozovkové vrstvy, upravili výškové a smerové vedenie, doplnili odvodňovacie zariadenia a osadili nové bezpečnostné prvky,“ uviedol Marek Reisinger, riaditeľ závodu Prešov spoločnosti EUROVIA SK.
Stavebníci využili unikátnu technológiu recyklácie za studena s prímesou emulzie. Tento postup zlepšuje únosnosť pôvodných vrstiev vozovky a zároveň znižuje záťaž na životné prostredie.
Nové spojenie smerom k poľskej hranici
Cesta II/545 medzi obcami Demjata a Raslavice prešla modernizáciou v roku 2021 a má význam nielen pre miestnych obyvateľov, ale aj pre celý región. Tento úsek totiž tvorí súčasť dôležitého prepojenia medzi Prešovským krajom a Malopoľským vojvodstvom v Poľsku, čím podporuje cezhraničnú dopravu, obchod a mobilitu.
Rekonštrukcia zlepšila technický stav vozovky, zvýšila bezpečnosť a komfort jazdy. Vďaka úpravám sa cesta stala plynulejšou a prehľadnejšou, čo ocenia najmä vodiči osobnej aj nákladnej dopravy. Projekt zároveň prispieva k lepšiemu napojeniu na hlavnú cestu I/18, ktorá je súčasťou medzinárodného koridoru E58.

Bezpečnejšia križovatka v centre mesta Prešov
Jedna z najvyťaženejších križovatiek v Prešove prešla modernizáciou, ktorá výrazne zlepšila bezpečnosť a plynulosť dopravy v tejto časti mesta. Spojenie ulíc Levočská a Obrancov mieru – je dôležitý dopravný uzol, ktorým denne prejdú tisíce áut, vrátane mestskej hromadnej dopravy.
Súčasťou projektu bola rekonštrukcia mostného objektu, ktorý je súčasťou križovatky, ale aj úprava napojení a povrchov vozovky. Modernizácia priniesla nové dopravné značenie, bezpečnostné prvky a lepšie riešenie pre chodcov a cyklistov. Výsledkom je plynulejšia premávka, menej kolón a vyšší komfort pre všetkých účastníkov cestnej premávky.

Prepojenie mestských častí cez Torysu za 135 dní
Modernizácia dopravnej infraštruktúry v Prešove sa netýka len veľkých cestných projektov. V roku 2022 pribudla aj nová lávka pri Prešovskej univerzite, ktorá prepája mestské časti cez rieku Torysa. Bezbariérový mostný objekt slúži chodcom aj cyklistom a zvyšuje bezpečnosť pohybu v okolí frekventovanej komunikácie.
Zaujímavosťou je, že stavbári zo spoločnosti EUROVIA SK lávku postavili za rekordných 135 dní. Oceľová konštrukcia s oblúkovým nosníkom má samostatné pásy pre cyklistov, chodcov aj oddychovú zónu, čím vytvára komfortný priestor pre každodenný pohyb. Projekt od svojej realizácie tak zlepšil dostupnosť univerzitného areálu a podporil ekologickú formu dopravy v centre mesta.

Krok k lepšej budúcnosti
Rozsiahle investície do dopravnej infraštruktúry v Prešovskom kraji ukazujú, že východné Slovensko má jasnú víziu. Chce byť dostupnejším, bezpečnejším a atraktívnejším miestom pre život aj podnikanie. Či už ide o nové diaľnice odľahčujúce mestá, modernizované cesty v horských oblastiach alebo cezhraničné spojenia posilňujúce nové možnosti spolupráce, každý projekt má svoj význam a prínos.
Za týmito zmenami stoja odborníci, stavebné tímy a spoločnosti ako EUROVIA SK a SMS, ktoré svojou prácou formujú dopravnú mapu regiónu. Vďaka ich nasadeniu sa z Prešovského kraja stáva lepšie miesto pre život s kvalitnou infraštruktúrou, lepšou dostupnosťou a vyšším komfortom pre obyvateľov aj návštevníkov.